2019
2018
2017
2016
2015
2014
11 apr 2017

Vår strategi för en maxad e-postlista

Hur får du ut det mesta möjliga av din lista med e-postadresser? Hur får du listan att växa med de rätta prenumeranterna, och vad behöver du göra för att dina utskick ska generera nöjdare kunder? Vi ger dig våra hetaste tips!

Tips 1 - Rensa i röran

För att optimera utfallet på dina nyhetsbrev via e-post är det viktigt att dina adresslistor är så korrekta och aktuella som möjligt. Se därför till att rensa och uppdatera dem regelbundet.

Håll koll på de e-postadresser som studsar tillbaka. Är det på grund av en felstavning - lägg till den korrekta adressen. Inaktuella, felstavade och avregistrerade rensas automatiskt av Postmans verktyg för nyhetsbrev. 

Tips 2 - Lättillgänglig avregistrering

Se till att det är lika lätt att avregistrera sig från ditt nyhetsbrev som det är att registrera sig. Förutom att det är ett lagenligt krav, ligger det också i ditt intresse. Saknas möjligheten att avregistrera sig enkelt och smidigt, är risken stor att dina utskick blockeras och markeras som spam.

Enligt SWEDMA bör du erbjuda någon av följande avregistreringsmetoder:

  • en URL-länk som kopplar till en avregistreringssida
  • en ”mailto-funktion” med avregistrering på ärenderaden
  • aktivering av ett nytt e-postmeddelande med ett kundnummer samt meddelande om att personen vill avregistrera sig

Tips 3 - Segmentering

Liksom den digitala världen i stort, utvecklas även e-postmarknadsföringen i rekordfart och våra prenumeranter blir alltmer kräsna. Genom segmentering och mottagaranpassning blir dina nyhetsbrev lättare att ta till sig och på så sätt ofta mer uppskattade.

Se därför till att dina prenumeranter får olika innehåll beroende på exempelvis familjesituation, ålder, köpkraft, intressen, behov, demografi etc. På så sätt förhindrar du också att dina prenumeranter och presumtiva kunder säger upp sig för att du skickar irrelevanta erbjudanden.

Ta dig tid att sortera dina adresser och kategorisera dem efter områden som är aktuella just för de produkter eller tjänster som du erbjuder.

Tips 4 - Personlig utformning

Kan du gå ännu längre? Är det möjligt för dig att skräddarsy nyhetsbrev med unika erbjudanden?

Riktade erbjudanden anpassade specifikt efter respektive kund blir allt vanligare. Det är ett mycket effektivt sätt att stärka kundrelationen på, och ger ofta trogna kunder. Utforma ditt utskick så att din prenumerant får känslan av att du har skickat det speciellt till henne eller honom. Använd prenumerantens namn i hälsningsfrasen eller på ärenderaden, hänvisa till tidigare köp eller att ge ett unikt erbjudande anpassat efter tidigare inköpsmönster.

Tips 5 - Enkel opt in eller dubbel? Vad passar bäst för dig?

Inom området för e-poststrategi talas det om enkel opt in och dubbel opt in, när det kommer till insamling och hantering av e-postadresser. Testa gärna vilket förfarande som passar bäst för dig, och vilket sätt som genererar flest nöjda kunder och prenumeranter för dig och det du erbjuder?

Enkel opt in kan i första skedet ge dig fler prenumeranter, högre öppningsgrad och fler klick jämfört med dubbel. Samtidigt kan det innebära en del risker. Bland annat att felaktiga e-postadresser hamnar på din utskickslista och att du får in e-postadresser från personer som inte vill ha dina utskick.

Med dubbel opt in har du en större garanti på att du når de mottagare som verkligen är intresserade av dina nyhetsbrev och utskick.

Garantin kommer av att mottagaren måste bekräfta registreringen till ditt nyhetsbrev via ett bekräftelsemail. Vanligtvis genom att klicka på en bekräftelselänk. Först när prenumerationen är bekräftad lägger du till adressen i din e-postlista.

Med dubbel opt in tar det längre tid att utöka din e-postlista. Å andra sidan höjer det kvaliteten på prenumeranterna eftersom dom måste visa sitt intresse två gånger. Dessutom minskar det risken att dina utskick fastnar i spamfilter.

Lycka till med din e-postlista! Och du – har du frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig. Vi ser fram emot att höra ifrån dig!

Vill du läsa mer om Postman - vårt verktyg för nyhetsbrev? Klicka här!

 

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.