Köpa adresser

Köpa adresser?

Först och främst: Nej, vi säljer inte adresser och vi kommer aldrig att göra det. Vi rekommenderar er starkt att inte köpa adresser. Kom ihåg att det är mottagaren som avgör vad som är SPAM.

Jag får ofta erbjudanden från en leverantör av e-postadresser och ”färdiga kampanjer”. För säkerhets skull får jag tre versioner av samma erbjudande. En till min adress som jag har på vår webbsida. En till en adress som jag inte använt på ca 4 år och en till förnamn@företag.se. Det intressanta med den sistnämnda adressen är att jag aldrig använt den, förutom internt.

Så hur har den hamnat i deras register? Jag gissar att man helt enkelt satt ihop olika kombinationer med namn och domäner alternativt byggt en programvara som sniffar webben på e-postadresser.

Hur blir då min upplevelse av att få tre versioner av utskicket, varav två till adresser som jag inte använder, där alla utskick hamnar i SPAM-korgen och det tristaste är att en del är rent olagliga då de vänder sig till mig som privatperson (köp en bastu t.ex.). Jag har inte heller någon som helst relation till företagen. Det säger sig självt, min upplevelse blir inte alls bra.

Ett annat (fult) sätt är att ge sken av att man följer lagen och skriver : ” 
Detta meddelande är riktat till dig på företaget som VD, marknadschef, inköpschef, eller ansvarig för marknadsfrågor. Informationen är således inte riktad till dig som privatperson. ”

Då undrar jag vad erbjudandet om att köpa vin (till extrapris) har med min yrkesroll att göra? Det som blir ännu mer fel är att jag inte dricker vin. Jag har frågat Vineo hur de tänker men inte fått svar. Köpta adresser så klart.

”Spray and pray”

Är ett engelskt uttryck för att man skickar till så många som möjligt, utan hänsyn till målgrupp eller preferenser och hoppas på det bästa. Jag får t.ex. erbjudande om begagnade ställverk från Norge, monteringsverktyg för elindustrin, rysk kaviar (riktat till mig som privatperson = olagligt). Inbjudan till enkät om skruvförband (vet inte vad det är). Ett bageri i Jämtland kommer att vara med på Formex etc.

Ovan avsändare har antagligen köpt adresser och har ingen aning om hur brevet upplevs. Avskräckande exempel från verkligheten.

Gör så här i stället:

Tänk om dina läsare vill ha ditt nyhetsbrev, till och med bett om det. Ni har en relation, ni har pratat, ni har träffats. Hur tror du då att ditt brev mottas? Bra skulle jag tro. Dina mottagare gillar antagligen dig, garden är nere, de vill ha information från dig. 

Rätt innehåll för rätt målgrupp är A och O. Skapa mervärde för just dina mottagare. 

Det är då nyhetsbrev och e-postmarknadsföring som kanal ger den högsta ROI av alla kanaler. 

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Paloma överlag. Egentligen är det väldigt sällan som det är något som strular med verktyget, så jag har ingenting på minus sidan att förmedla. Om det är något som strular, så har Paloma en snabb och effektiv support. De är också lyhörda för förändring av deras verktyg och jag tycker vi nästan har utvecklat vissa delar tillsammans, för bästa möjliga resultat."
Malin Croner
Dalarna Business
Malin Croner, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

GDPR och Personuppgifter

GDPR och Personuppgifter: En guide till dataskydd och integritet

Vår personliga information blivit en värdefull digital tillgång. Vi delar ständigt med oss av våra personuppgifter när vi registrerar oss på webbplatser, handlar online eller använder appar. Men vad händer egentligen med våra personuppgifter? Hur skyddas vår integritet? Här kommer GDPR (General Data Protection Regulation) och personuppgiftslagen (PUL) in i bilden. Dessa två regelverk spelar […]

Kundresa

Optimering av kundresan: 30 Tips för ökad försäljning

Att förstå och optimera kundresan är avgörande för att maximera försäljningen. En smidig och positiv kundupplevelse kan vara skillnaden mellan en engagerad kund och en tappad affär. I denna bloggartikel kommer vi att dela med oss av 30 effektiva tips för att förbättra kundresan och öka försäljningen.   Här kommer 30 tips för att optimera […]

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]