Content Marketing

Content marketing – få nyhetsbrevet att nå fram!

I dagens digitala landskap möts mottagaren av ditt nyhetsbrev av tusentals budskap varje vecka. Banners, annonser och sponsrade länkar. Det är en utmaning att sticka ut och fånga läsarens uppmärksamhet. Så hur ska du göra för att effektivisera dina nyhetsbrev och marknadsföringsinsatser? Content marketing, innehållsmarknadsföring, är nyckeln.

”Välj oss för vi är bäst!”

”Välj vår produkt, eftersom den är bäst!” är ett argument som syns i varierande grad i marknadsföringssammanhang. Är det ett bra argument? Nja. Stora företag med marknadsledande produkter kan möjligen nå effekt med den argumentationen. Men vad säger det egentligen? Nyttan för mig som köpare lyser med sin frånvaro. I och med de breddade målgrupperna som kommer med de utökade kanalerna att nå ut i, kommer också krav på utformning, argumentation och berättelse.

Nyckeln är content marketing. Kommunikation som ger ditt budskap liv. Med bra content underhåller du kundrelationer och skapar nya. Du får mottagaren att öppna ögonen och verkligen ta till sig det du vill säga i dina nyhetsbrev, snarare än att på ett utstuderat sätt försöka sälja på dem saker utan att de bett om det.

Prova vårt verktyg för nyhetsbrev, 300 utskick i månaden gratis!

Content – skapa engagemang i nyhetsbrev och på webben

Content handlar kort och gott om att skapa relevant, målgruppsanpassat och engagerande innehåll i alla företagets kanaler: nyhetsbrev, webb och sociala medier osv. Det handlar om att berätta mer och mer sammanhängande utifrån en på förhand satt strategi med tonalitet, och bildspråk. 

När du gör det ökar trovärdigheten och kännedomen om just ditt varumärke. För bra utformad content presenterar innehåll som verkligen talar med målgruppen. Det är ett perfekt sätt att skapa nyhetsbrev som verkligen når fram.

Tips för att komma igång med content marketing 

  1. Börja med varumärket i stort! 
    Skapa en spännande personlighet för att sedan gå över till att producera relevant och kundanpassat innehåll för nyhetsbrev, webb och sociala medier. Om ni är trovärdiga, väcker positiva känslor och möter behov är chansen större att era tjänster och produkter blir framgångsrika. Var noga med att visa just era unika värden och kompetenser.
  2. Hitta strategiska utgångspunkter.
    Fundera på hur du kan bygga innehåll, både kring varumärket och tjänsterna eller produkterna. Finns det något spännande att berätta om hur allt startade? Vilka behov löser ni i kundens vardag och på vilket sätt? Och lyft det unika! Vad är det i ert erbjudande som särskiljer er från andra? Grunda med fakta och berätta mer med just er personliga röst.
  3. Mixa materialet.
    Det är lätt att fastna i att content måste handla om det skrivna ordet. Det stämmer inte helt. Just nu, i och med den växande trenden med rörligt material, är det tacksamt att bredda sitt sätt att kommunicera i nyhetsbrev och på webb. Kan ni kanske satsa på en redaktionell blogg, som blir ett stående inslag i nyhetsbrevet? Podd? Korta filmklipp på Facebook, webb och Instagram?
  4. Ta vara på möjligheterna – ansikten och röster.
    Låt de anställda få synas utåt på webben och låt dem ta plats i nyhetsbreven med berättelser om sitt arbete på ett intresseväckande sätt. Ge företaget ett ansikte och en röst, bokstavligen. Och lyft fram experterna. Om ni ska trycka på att ni är ledande inom ert område, visa vilka som tagit er dit och berätta hur det gick till!
  5. Se målgruppen, målgruppen, målgruppen.
    Sist men inte minst, vi vet att det kan låta tjatigt men, ha alltid, alltid målgruppen i fokus. Det kan låta självklart, men det är viktigt att ha i åtanke. Vad vill de höra, känna och se på webben? Vad har de för vardagsbehov och hur löser ni dem? Och hur kan ni pinpointa dessa faktorer i era nyhetsbrev?

Se också: 13 förslag på innehåll till ditt nyhetsbrev

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Det är mycket lätt att förstå sig på. Speciellt funktionen med drag & drop som är väldigt intuitiv. Dessutom är bildhanteringen smidig, eftersom man slipper klippa och beskära innan man hanterar det i editorn. Vi har inte haft många supportärenden med verktyget, men när det har hänt så har vi fått bra service och uppbackning av Palomas personal, avslutar Maria Sehlström."
Maria Sehlström
The Absolut Company
Maria Sehlström, The Absolut Company

Läsvärt från bloggen

GDPR och Personuppgifter

GDPR och Personuppgifter: En guide till dataskydd och integritet

Vår personliga information blivit en värdefull digital tillgång. Vi delar ständigt med oss av våra personuppgifter när vi registrerar oss på webbplatser, handlar online eller använder appar. Men vad händer egentligen med våra personuppgifter? Hur skyddas vår integritet? Här kommer GDPR (General Data Protection Regulation) och personuppgiftslagen (PUL) in i bilden. Dessa två regelverk spelar […]

Kundresa

Optimering av kundresan: 30 Tips för ökad försäljning

Att förstå och optimera kundresan är avgörande för att maximera försäljningen. En smidig och positiv kundupplevelse kan vara skillnaden mellan en engagerad kund och en tappad affär. I denna bloggartikel kommer vi att dela med oss av 30 effektiva tips för att förbättra kundresan och öka försäljningen.   Här kommer 30 tips för att optimera […]

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]