Storytellling nyhetsbrev

Storytelling – berättelsens kraft

Har du också fängslats så totalt av en bok eller film, att berättelsen följt dig många timmar, kanske till och med dagar och nätter, efter du slagit igen pärmarna eller lämnat biosalongen? Då förstår du vilken påverkan berättelsen har på människan. Låt den kraften bli ett medel i din e-postmarknadsföring. Ladda ditt nyhetsbrev med storytelling! 

Därför fungerar storytelling

Hur kommer det sig att företag världen över så gärna använder sig av storytelling i sin marknadsföring i dag? Är det ett uttryck för en längtan tillbaka till historieberättandet runt lägereldarna? Eller ett sätt att skapa djupare relationer med medarbetare och kunder? Eller är det endast ännu ett av många marknadsföringsknep?

Oavsett, är storytelling ett av våra mest kraftfulla kommunikationsverktyg. Det fungerar! Och svaret på varför, är helt enkelt att våra hjärnor gillar att relatera till andra människor genom historier.

Det här kan du ta dra nytta av i din marknadsföring!

Om du i stället för att rada upp all fakta kring en nylanserad produkt, använder berättelsens kraft kommer fler delar i din läsares hjärna att aktiveras. Forskningen visar att hjärnan har lättare att komma ihåg och relatera till andra människor och deras känslor och erfarenheter, än till funktioner, fakta och produkter. Just därför är storytelling så effektivt!

Bra berättelser ger djupare relationer, skapar engagemang och kan leda till en ökad konvertering. De ger liv till det du vill sälja, oavsett om det är en produkt, ditt varumärke eller ditt företag i stort.

Hur förstärker du då ditt nyhetsbrev med riktigt bra storytelling? Här följer 8 praktiska tips.

1) Storytelling innebär att du marknadsför något genom en berättelse.

2) Innan du sätter igång – definiera de fyra V-frågorna.

Varför? Det vill säga vad är syftet med din berättelse.

Vem är din läsare? Utgå alltid från din läsare och din målgrupp.

Vad är ditt löfte till läsaren? Det vill säga vilket problem ska du lösa genom din berättelse och vad är målet med den?

Var möter läsaren din text?

3) Har du exempelvis en nylanserad tjänst eller produkt? Vägled din läsare genom ett problem som din tjänst eller produkt erbjuder en lösning på. Relatera till dig, en kund eller en medarbetare som stod inför problemet. Beskriv hur problemet stressade och utmanade. Berätta sedan hur din tjänst eller produkt löste problemet för personen i fråga. Och vad det gav henne.

4) Använd alla fem sinnen för att öka inlevelseförmågan hos dina läsare. Beskriv med bilder och känslor det du vill att läsaren ska se, känna och höra. Finns det dofter och smaker med? Förstärk budskapet med hjälp av dessa sinnen också. Din berättelse ska kännas. På riktigt!

5) Ta för vana att samla på berättelser. Det finns säkerligen en uppsjö av spännande historier inom företaget. Använd dem som en bank att plocka idéer från.

6) Humor går alltid hem. Men du kan också använda dess motsats. En motgång som fann sin lösning kan vara nog så inspirerande när du beskriver hur du och dina medarbetare gick stärkta ur den.

7) Förstärk med bilder och filmer. De är tacksamma i alla sociala medier, och i ditt nyhetsbrev lättar de upp texten och understryker budskapet.

8) Måla bilder med orden. Använd gärna metaforer.

Lycka till med din storytelling! Och du – har du frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig. Vi ser fram emot att höra ifrån dig!

Vill du läsa mer om Palomas verktyg för nyhetsbrev?

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi använder Paloma mycket i vår verksamhet. Superenkelt att förstå med oslagbar support. Vi är mycket nöjda!"
Francesca O´Brien Apelgren
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

GDPR och Personuppgifter

GDPR och Personuppgifter: En guide till dataskydd och integritet

Vår personliga information blivit en värdefull digital tillgång. Vi delar ständigt med oss av våra personuppgifter när vi registrerar oss på webbplatser, handlar online eller använder appar. Men vad händer egentligen med våra personuppgifter? Hur skyddas vår integritet? Här kommer GDPR (General Data Protection Regulation) och personuppgiftslagen (PUL) in i bilden. Dessa två regelverk spelar […]

Kundresa

Optimering av kundresan: 30 Tips för ökad försäljning

Att förstå och optimera kundresan är avgörande för att maximera försäljningen. En smidig och positiv kundupplevelse kan vara skillnaden mellan en engagerad kund och en tappad affär. I denna bloggartikel kommer vi att dela med oss av 30 effektiva tips för att förbättra kundresan och öka försäljningen.   Här kommer 30 tips för att optimera […]

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]