2019
2018
2017
2016
2015
2014
24 sep 2015

Engagerade läsare ger lyckad e-postmarknadsföring

Interaktivitet blir allt viktigare inom e-postmarknadsföring. Det räcker inte att bara skicka ut nyhetsbrev och erbjudande. För att du ska få resultat måste du ha engagerade mottagare. Mottagare som ser fram mot dina e-postutskick med intresse, i stället för att låta dem drunkna i mejlfloden eller rutinmässigt trycker på delete-tangenten när de kommer.

 

Det handlar självklart om att skapa ett faktainnehåll som är intressant för mottagaren. Men det gäller också att hitta vägar att engagera, locka och överraska. Mottagarna ska känna att du bryr dig om vad de tycker, att de kan vara med och påverka.

 

Innan du sätter igång så ska du fundera över vad du vill att mottagarnas engagemang ska leda till. Välj därefter vilken eller vilka metoder du ska använda för interaktivitet och engagemang. Viktigt är också att du redan i förväg bestämmer hur du ska kunna mäta mottagarnas engagemang.

 

Tiopunktslistan ger förslag på hur du kan engagera och interagera med dina mottagare i dina digitala nyhetsbrev. Utifrån den och utifrån vad du själv vet om dina mottagare kan du gå vidare.

 

Lycka till!

Tio punkter för att öka dina mottagares engagemang

  • Anpassa innehållet till mottagarna. För att engagera dina mottagare måste de erbjuda dem ett material – information eller erbjudanden – som de är intresserade av. Det kan tyckas självklart, men är lätt att glömma bort, när du har mycket du vill berätta. Sålla och fokusera!

  • Ta reda på mer om dina mottagare. Ge mottagaren möjlighet att tala om för dig vad han/hon tycker och vill. Det är viktigt för dig att veta – och gör också att mottagarna upplever att du bryr dig om dem och deras uppfattning. Här kan du till exempel använda enkla enkäter, frågeformulär eller sociala medier som Facebook och Twitter.

  • Guida dina mottagare. De flesta av dina mottagare har ont om tid. Var noga med att ge nya läsare/mottagare information om hur de snabbt och lätt hittar i det material du skickar ut. Berätta för både gamla och nya mottagare om vad som är på gång just nu och i framtiden inom ditt område så att de vet vad det har att vänta sig.

  • Ge dina mottagare en gräddfil. Låt mottagarna vara de första som får tillgång till information, företagsnyheter eller erbjudanden.

  • Erbjud något extra. Ibland räcker det inte bara med ett bra innehåll. För att engagera dina mottagare kanske du måste erbjuda något extra. Kanske att de får delta i ett lotteri eller får en liten present om de aktivt hör av sig.

  • Visa dina mottagare att de kan påverka. Genom att be om dina mottagares åsikter om till exempel en ny webbsida eller någon annan förändring du planerar visar du att de är viktiga för ditt företag.

  • Tänk utanför ramarna. Låt inte dina utskick falla in i en alltför stel mall. Försök att vara kreativ, formulera dig och utforma innehållet så att det väcker intresse och nyfikenhet.

  • Studera goda exempel. Du behöver inte uppfinna hela hjulet varje gång. Titta på hur andra arbetar med digital marknadsföring och interaktivitet. Kopiera inte men låt dig inspireras.

  • Var noga med tajmingen. När du gör ett utskick tänk inte enbart på vilken tidpunkt som passar din verksamhet. Fundera också på när det är optimalt för mottagaren. När är det du har att erbjuda viktigt just fin dina mottagare? Det kan bero på säsong, väder eller något annat.

  • Följ upp dina utskick. Det är lätt att missa ett mejl, det vet vi alla, speciellt när mycket händer samtidigt. Därför kan det vara bra att följa upp ditt utskick med en enkel påminnelse.

     

    Läs mer om vårt verktyg för nyhetsbrev

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.