2019
2018
2017
2016
2015
2014
24 sep 2015

Engagerade läsare ger lyckad e-postmarknadsföring

Interaktivitet blir allt viktigare inom e-postmarknadsföring. Det räcker inte att bara skicka ut nyhetsbrev och erbjudande. För att du ska få resultat måste du ha engagerade mottagare. Mottagare som ser fram mot dina e-postutskick med intresse, i stället för att låta dem drunkna i mejlfloden eller rutinmässigt trycker på delete-tangenten när de kommer.

 

Det handlar självklart om att skapa ett faktainnehåll som är intressant för mottagaren. Men det gäller också att hitta vägar att engagera, locka och överraska. Mottagarna ska känna att du bryr dig om vad de tycker, att de kan vara med och påverka.

 

Innan du sätter igång så ska du fundera över vad du vill att mottagarnas engagemang ska leda till. Välj därefter vilken eller vilka metoder du ska använda för interaktivitet och engagemang. Viktigt är också att du redan i förväg bestämmer hur du ska kunna mäta mottagarnas engagemang.

 

Tiopunktslistan ger förslag på hur du kan engagera och interagera med dina mottagare i dina digitala nyhetsbrev. Utifrån den och utifrån vad du själv vet om dina mottagare kan du gå vidare.

 

Lycka till!

Tio punkter för att öka dina mottagares engagemang

  • Anpassa innehållet till mottagarna. För att engagera dina mottagare måste de erbjuda dem ett material – information eller erbjudanden – som de är intresserade av. Det kan tyckas självklart, men är lätt att glömma bort, när du har mycket du vill berätta. Sålla och fokusera!

  • Ta reda på mer om dina mottagare. Ge mottagaren möjlighet att tala om för dig vad han/hon tycker och vill. Det är viktigt för dig att veta – och gör också att mottagarna upplever att du bryr dig om dem och deras uppfattning. Här kan du till exempel använda enkla enkäter, frågeformulär eller sociala medier som Facebook och Twitter.

  • Guida dina mottagare. De flesta av dina mottagare har ont om tid. Var noga med att ge nya läsare/mottagare information om hur de snabbt och lätt hittar i det material du skickar ut. Berätta för både gamla och nya mottagare om vad som är på gång just nu och i framtiden inom ditt område så att de vet vad det har att vänta sig.

  • Ge dina mottagare en gräddfil. Låt mottagarna vara de första som får tillgång till information, företagsnyheter eller erbjudanden.

  • Erbjud något extra. Ibland räcker det inte bara med ett bra innehåll. För att engagera dina mottagare kanske du måste erbjuda något extra. Kanske att de får delta i ett lotteri eller får en liten present om de aktivt hör av sig.

  • Visa dina mottagare att de kan påverka. Genom att be om dina mottagares åsikter om till exempel en ny webbsida eller någon annan förändring du planerar visar du att de är viktiga för ditt företag.

  • Tänk utanför ramarna. Låt inte dina utskick falla in i en alltför stel mall. Försök att vara kreativ, formulera dig och utforma innehållet så att det väcker intresse och nyfikenhet.

  • Studera goda exempel. Du behöver inte uppfinna hela hjulet varje gång. Titta på hur andra arbetar med digital marknadsföring och interaktivitet. Kopiera inte men låt dig inspireras.

  • Var noga med tajmingen. När du gör ett utskick tänk inte enbart på vilken tidpunkt som passar din verksamhet. Fundera också på när det är optimalt för mottagaren. När är det du har att erbjuda viktigt just fin dina mottagare? Det kan bero på säsong, väder eller något annat.

  • Följ upp dina utskick. Det är lätt att missa ett mejl, det vet vi alla, speciellt när mycket händer samtidigt. Därför kan det vara bra att följa upp ditt utskick med en enkel påminnelse.

     

    Läs mer om vårt verktyg för nyhetsbrev

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.