2019
2018
2017
2016
2015
2014
19 dec 2014

Kommunicera effektivt – fundera över målgrupp!

Målgruppsarbete är centralt i all typ av kommunikation. Du kan inte skapa effektiv kommunikation om du inte har dina målgrupper klara. Du måste veta vem du pratar med när du pratar. Möjligheterna att faktiskt nå ut och göra avtryck är oändliga. Så, hur ska man tänka?

Skriv till någon – inte alla

Ska du berätta om en ny produkt för den stressade föräldern? Föreställ dig en potentiell förälder och formulera din text utifrån denna. Om du utgår från dig själv, vad skulle du själv lyssna till? Eller din granne? Hitta intressen och behov, då blir det lättare att faktiskt nå igenom bruset. Undvik att skriva eller tala till en stor massa, då tappar du snabbt möjligheten att skriva träffande.

Det handlar om att förstå intressen och behov hos personer ur din målgrupp. Att se vad som är relevant för dem att höra och sedan formulera budskapet på ett engagerande sätt.

Vad är syftet med kommunikationen?

Det kanske låter som en märklig fråga, men det är nödvändigt att faktiskt fundera hur du vill att målgruppen ska agera efter att de läst ditt inlägg. Vill du att de ska köpa en tjänst, eller klicka in på webben för att läsa mer? Eller vill du bara delge något intressant? Om du har målet fastställt är det lättare att både fastställa för vem du bör berätta och att hitta rätt ord.

Bort med fördomarna!

När man väl tagit fram en specifik person ur sin målgrupp är det dags att författa sin text. Men akta dig för plattityder och fördomar. Att skriva det förväntade är sällan intressant. Att skriva utifrån fördomar är direkt stötande. Hur kan du uttrycka dig för att få din målgrupp att haja till, utan att trampa någon på tårna?

Vart finns din målgrupp och hur får du dem att interagera?

Sociala medier är tacksamma kanaler för att prata direkt med din målgrupp – de allra flesta har en användare på Facebook, många finns även på Twitter, Instagram och LinkedIn. Möjligheten att föra en dialog är en viktig tillgång för företag. I kommentarsfält kan följare ge respons på inlägg och ställa sina frågor direkt. Det är ett bra sätt att sprida budskap på. Ju fler som interagerar, desto större spridning får dina inlägg. Hur kan du skriva relevanta inlägg som engagerar din målgrupp? Hur får du dem att kommentera, dela och gilla det du gör?

 

Fundera även på i vilken kanal vilket budskap får mest genomslagskraft. Olika målgrupper finns i olika kanaler. Instagram är exempelvis störst bland unga, medan LinkedIn är B2B-fokuserat. På Facebook har du däremot större chans att nå en äldre målgrupp. Vilken av dessa kanaler är mest relevant för ditt valda budskap?

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.