2019
2018
2017
2016
2015
2014
19 dec 2014

Förbättra er kommunikation med hjälp av den röda tråden!

Den röda tråden är ett uttryck för konsekvens. Den knyter ihop ditt varumärke, så att det blir lätt att känna igen för mottagaren. Har ni en röd tråd i er kommunikation? Är det en utmaning att få till den?

Den röda tråden under antiken

Den röda tråden är ett begrepp som från början kommer från retoriken. Den är ett uttryck för konsekvens i en berättelse eller argumentation. Retoriken, eller konsten att övertyga, har sina rötter i antika Grekland. På den tiden handlade kommunikation i mångt och mycket om att i offentliga sammanhang, ofta på stadens torg, övertyga sin publik om sitt budskap. Det var få män förunnat att få göra sina röster hörda. Här var det viktigt att i sitt tal hitta argument som hela tiden gick i linje med talets syfte. Det var med andra ord väldigt viktigt att inte tappa spåret när man talade. Tappade man bort sin röda tråd var det också enkelt att tappa bort sin publik.

Den röda tråden idag

Idag är offentlig kommunikation betydligt mer komplex. Vi står inte längre på stadens torg och proklamerar våra budskap. Vi rör oss i ett stort antal kanaler i sociala medier. Vi marknadsför förmodligen varumärket i både tryckta och digitala annonser och skickar ut nyhetsbrev till våra kunder. Vi kanske till och med gör reklam i både TV och radio. Det innebär att vi kommunicerar i många olika former. På våra webbar kan vi måla ut våra budskap, medan vi i sociala medier och annonser måste hålla oss kortfattade och träffande för att engagera.

Trots våra annorlunda förutsättningar liknar de faktorer vi har att förhålla oss till dem som rådde i antiken. Den röda tråden är fortfarande central, både när det kommer till reklam och till övrig kommunikation. Idag säkerställer den röda tråden igenkänning och håller ihop varumärket. Den gör det lättare för våra mottagare att skapa en sammanhållen bild och gör företaget trovärdigt.

Hur ska man tänka?

För att konkretisera kan man i ett initialt skede prata om den röda tråden visuellt och den röda tråden textmässigt. Oavsett företagets storlek är det relevant att tänka efter noga på båda dessa punkter. Har ni en tonalitet som styr er verbala och skriftliga kommunikation? Har ni ett maner som kommer igen i er bildproduktion?

Kort sagt: Om man plockar bort er logotyp ur sammanhanget, finns det fortfarande möjlighet för mottagaren att se att det är ni som är avsändare? Finns det en röd tråd i ert uttryck?

Fundera över er tonalitet!

Tonalitet är grunden i ett företags kommunikationsstrategi. Den bestämmer hur företagets röst ska låta. Er tonalitet hjälper er att positionera varumärket i alla de olika kanaler som ni finns. Oavsett vilka förutsättningar ni har är det viktigt att hela tiden kommunicera konsekvent. Att inte tappa bort den röda tråden. Så, hur låter ni egentligen?

  • Är ni det glada företaget, som lättsamt och underhållande framför era budskap? Eller kanske begränsar er bransch er till att vara sakliga och myndiga? Se till att er tonalitet lirar med er identitet!
  • Fundera över era möjligheter. Ska ni vara personliga, formella, trygga, trendiga eller underfundiga?
  • Samla ett gäng adjektiv som beskriver varumärket och hur ni vill att varumärket ska uppfattas. Ha sedan dessa i åtanke när ni börjar ert textarbete.
  • Jobbar ni med slogans? Det kan vara ett effektivt sätt att knyta ihop i text och skapa igenkänning kring varumärket. Men se till att formulera dem smart.

Bli konsekvent i ert bildspråk!

Hand i hand med er tonalitet kommer bildspråket, för bilder är lika viktiga i kommunikationen som de ord ni väljer. En bild kan fånga in målgruppen snabbt. En bild som överraskar eller väcker intresse gör det dessutom troligare att mottagaren verkligen läser texten som hör till. Människor är visuella varelser – lägg därför lika mycket tid på att fundera över hur ni ser ut som hur ni låter.

  • Om ni är det glada företaget, se till att det syns! Arbetar ni med färgklickar och glada människor, eller är ni snarare strama linjer och svartvitt?
  • Skaffa en bildbank som gör det lättare att hitta rätt bild för rätt tillfälle. Den säkerställer också att ni får den konsekvens som är så viktig för igenkänningen.
  • Tänk efter vem som ska titta på bilden. Vem ska den locka och vilken känsla ska den personen få?
  • Glöm inte att bilden ska samspela med texten – tappa inte bort er röda tråd!

 

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.