2019
2018
2017
2016
2015
2014
19 dec 2014

Förbättra er kommunikation med hjälp av den röda tråden!

Den röda tråden är ett uttryck för konsekvens. Den knyter ihop ditt varumärke, så att det blir lätt att känna igen för mottagaren. Har ni en röd tråd i er kommunikation? Är det en utmaning att få till den?

Den röda tråden under antiken

Den röda tråden är ett begrepp som från början kommer från retoriken. Den är ett uttryck för konsekvens i en berättelse eller argumentation. Retoriken, eller konsten att övertyga, har sina rötter i antika Grekland. På den tiden handlade kommunikation i mångt och mycket om att i offentliga sammanhang, ofta på stadens torg, övertyga sin publik om sitt budskap. Det var få män förunnat att få göra sina röster hörda. Här var det viktigt att i sitt tal hitta argument som hela tiden gick i linje med talets syfte. Det var med andra ord väldigt viktigt att inte tappa spåret när man talade. Tappade man bort sin röda tråd var det också enkelt att tappa bort sin publik.

Den röda tråden idag

Idag är offentlig kommunikation betydligt mer komplex. Vi står inte längre på stadens torg och proklamerar våra budskap. Vi rör oss i ett stort antal kanaler i sociala medier. Vi marknadsför förmodligen varumärket i både tryckta och digitala annonser och skickar ut nyhetsbrev till våra kunder. Vi kanske till och med gör reklam i både TV och radio. Det innebär att vi kommunicerar i många olika former. På våra webbar kan vi måla ut våra budskap, medan vi i sociala medier och annonser måste hålla oss kortfattade och träffande för att engagera.

Trots våra annorlunda förutsättningar liknar de faktorer vi har att förhålla oss till dem som rådde i antiken. Den röda tråden är fortfarande central, både när det kommer till reklam och till övrig kommunikation. Idag säkerställer den röda tråden igenkänning och håller ihop varumärket. Den gör det lättare för våra mottagare att skapa en sammanhållen bild och gör företaget trovärdigt.

Hur ska man tänka?

För att konkretisera kan man i ett initialt skede prata om den röda tråden visuellt och den röda tråden textmässigt. Oavsett företagets storlek är det relevant att tänka efter noga på båda dessa punkter. Har ni en tonalitet som styr er verbala och skriftliga kommunikation? Har ni ett maner som kommer igen i er bildproduktion?

Kort sagt: Om man plockar bort er logotyp ur sammanhanget, finns det fortfarande möjlighet för mottagaren att se att det är ni som är avsändare? Finns det en röd tråd i ert uttryck?

Fundera över er tonalitet!

Tonalitet är grunden i ett företags kommunikationsstrategi. Den bestämmer hur företagets röst ska låta. Er tonalitet hjälper er att positionera varumärket i alla de olika kanaler som ni finns. Oavsett vilka förutsättningar ni har är det viktigt att hela tiden kommunicera konsekvent. Att inte tappa bort den röda tråden. Så, hur låter ni egentligen?

  • Är ni det glada företaget, som lättsamt och underhållande framför era budskap? Eller kanske begränsar er bransch er till att vara sakliga och myndiga? Se till att er tonalitet lirar med er identitet!
  • Fundera över era möjligheter. Ska ni vara personliga, formella, trygga, trendiga eller underfundiga?
  • Samla ett gäng adjektiv som beskriver varumärket och hur ni vill att varumärket ska uppfattas. Ha sedan dessa i åtanke när ni börjar ert textarbete.
  • Jobbar ni med slogans? Det kan vara ett effektivt sätt att knyta ihop i text och skapa igenkänning kring varumärket. Men se till att formulera dem smart.

Bli konsekvent i ert bildspråk!

Hand i hand med er tonalitet kommer bildspråket, för bilder är lika viktiga i kommunikationen som de ord ni väljer. En bild kan fånga in målgruppen snabbt. En bild som överraskar eller väcker intresse gör det dessutom troligare att mottagaren verkligen läser texten som hör till. Människor är visuella varelser – lägg därför lika mycket tid på att fundera över hur ni ser ut som hur ni låter.

  • Om ni är det glada företaget, se till att det syns! Arbetar ni med färgklickar och glada människor, eller är ni snarare strama linjer och svartvitt?
  • Skaffa en bildbank som gör det lättare att hitta rätt bild för rätt tillfälle. Den säkerställer också att ni får den konsekvens som är så viktig för igenkänningen.
  • Tänk efter vem som ska titta på bilden. Vem ska den locka och vilken känsla ska den personen få?
  • Glöm inte att bilden ska samspela med texten – tappa inte bort er röda tråd!

 

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.