2019
2018
2017
2016
2015
2014
17 dec 2014

Bildskola del 3

Så utnyttjar du bildens retorik

När det gäller själva motivet finns det mycket att göra för att skapa en bra bild. Bara att byta vinkel och ta bilden från ett oväntat håll kan göra underverk. Man kan också försöka få in djup i bilden genom att jobba med förgrund, mellangrund och bakgrund. Kanske kan du ta bilden genom ett stängsel eller ett nyckelhål? Använd fantasin. Lek.

undefined

Metaforer är ett lysande sätt att förstärka det man vill ha sagt och på ett effektivt sätt få mottagaren av förstå budskapet. En bild av tandborstar kan till exempel förklara en människas civilstatus på mindre än en halv sekund.

En bild av två tandborstar på badrumshyllan symboliserar tvåsamhet och samboliv, medan bara en tandborste på samma plats signalerar ensamboende. Genom ljus och komposition kan du sedan göra denna information känsloladdad. Ett fyrkantigt format med de två tandborstarna, centrerade i varmt ljus talar om för mottagaren att det rör sig om ett harmoniskt och lyckligt samboliv. Medan en stående bild med den ensamma tandborsten långt ut i kanten i dunkelt ljus, ger oss en känsla av utsatthet och ensamhet.

Även representativa motiv är effektfullt och bra om man vill väcka uppmärksamhet. När bara en liten detalj får stå för bildens berättelse. Exempelvis en närbild av gruset som sprutar kring ett bildäck. Du kanske inte ens behöver se hela däcket för att registrera budskapet: Fart. Hjärnan bygger själv upp resten av bilden kring däcket. När vi får använda fantasin triggas vår nyfikenhet.

Tänk dock på att inte vara allt för abstrakt. En bild som har för många tolkningsmöjligheter eller för långsökta metaforer går sällan hem, utan det ska vara ett budskap som går att förstå på en bråkdels sekund. Då har bilden som bäst effekt.

undefined

Att komma ihåg för en fungerande bild:

1. Tänk på syftet. Vad ska bilden berätta?

2. Väck uppmärksamhet

3. Tänk på mottagaren

4. Gör bilden spännande

5. Utnyttja bildens retorik. Tänk på att bildens budskap ska samarbeta med texten.

Fem tips för bästa bildsättande:

1. Byt vinkel, fotografera till exempel från knästående. Eller varför inte genom ett staket?

2. Använd en oväntad beskärning. Kanske vinner bilden på ett annat format.

3. Prova svartvitt eller en annan kontrastgrad.

4. Fundera på metaforer. Vad symboliserar berättelsen? Vad är det första du kommer att tänka på?

5. Om du har flera bilder, till exempel ett reportage, variera utsnitt, format och vinkel. Då bibehåller du betraktarens intresse.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.