2019
2018
2017
2016
2015
2014
17 dec 2014

Bildskola, del 1

att välja bild

Det sägs att en bild säger mer än tusen ord (klichévarning). Och visst har bilder kraft. Allra bäst jobbar bilden när den kan samarbeta med text. Det är när bild och text kompletterar varandra som magin uppstår. Men hur kommer man dit?

Så väljer du bild till text.

Artiklar med bilder blir generellt sett mer lästa än artiklar utan bilder. Men det duger inte med vilken bild som helst. Det finns några saker som kan vara bra att tänka på när man vill lyfta sin artikel med hjälp av en bild.

undefined
Samarbetar dina bilder med texten?

Tänk igenom syftet

En bild har alltid ett syfte. Vad vill du att din bild ska säga? Kanske berättar den en särskild historia, kanske är den tänkt att väcka en viss känsla eller finns den där som vacker dekoration? Kanske ska bilden förklara hur något fungerar, eller helt enkelt beskriva hur någon ser ut? Ska den roa, sälja, lära ut eller rent av skrämma?

Oavsett vad just din bild berättar så är det viktigt att den finns där av en anledning. En bild som inte tjänar sitt syfte blir lätt intetsägande och tråkig, vilket drar ner helhetsintrycket för artikeln. Den kan kännas onödig och hindrande i läsningen. I värsta fall blir en ogenomtänkt bild till och med missvisande.

undefined
Vad ska du förmedla: En känsla, en beskrivning eller är bilden en dekor?

Bli uppmärksammad i bruset

Bilden behöver väcka uppmärksamhet för att stå ut i informationsbruset. Om bilden är intressant blir också texten mer spännande att titta närmare på. Det finns många sätt att sticka ut på. Färger, udda former, nya vinklar eller ett uppseendeväckande motiv.

Men det räcker inte att vara chockerande. När du väl har fått uppmärksamhet behöver din bild också vara intressant.

Intresse väcker man effektivt med känslor. Men det är viktigt att känslan bilden ger måste passa sammanhanget. En bild på ett gråtande barn passar illa till en reklamtext för en friförskola. Men om det är en nyhetstext om hur barnen far illa av dålig miljö på förskolan skulle den bilden fungera utmärkt. Då förstärker bilden istället innehållet i texten.

Vem nås av bilden och var?

Det är förstås viktigt att bilden väcker ”rätt” känsla. Vårt synsinne sitter ihop med minnet och erfarenheten och därför kan vi uppfatta och tolka bilder på olika sätt. Tänk efter vem som ska titta på bilden. Vem ska den locka? Och vilken känsla ska den personen få? Semestersugna föräldrar tittar antagligen inte på bilder från hotell på samma sätt som partysugna ungdomar. Vi har olika behov och olika smak, och det påverkar vilka känslor bilder väcker i oss.

undefined
En skön semester eller sorglig händelse?

I vilken kanal ska bilden publiceras?

Tänk på var bilden ska återges. Ska den tryckas i papperstidning, ska den publiceras på webben eller ska den rent av återges på en stortavla utomhus? Var mottagaren möter bilden kan ha betydelse för bildvalet. En bild som har konkurrens från många andra bilder eller en rörig miljö behöver vara mer uppseendeväckande än en bild som inte har några störande element omkring sig. Kanske innebär presentationen också begränsningar av mer praktisk karaktär. Till exempel blir kanske inte alla färger lika bra när de trycks på olika sorters material.

Använd teman eller variera

Vilken färgskala ska bilderna följa? Eller gör sig bilden kanske rent av bäst som svartvitt? Även här avgör sammanhanget. Bildreportage vinner ofta på att ha ett genomgående tema i bilderna, med samma sorts färgskala och kontraststyrka. Men att variera kan också vara en styrka. Att varva färgbilder med svartvita kan till exempel vara ett effektivt sätt att belysa skillnader mellan förr och nu.

undefined
"Det var bättre förr"

 

Tack bildarkivet.se för ett gott samarbete

I våra produkter ingår både en grym bildredigerare och ett bra bildarkiv beställ ett kostnadsfritt demokonto redan nu!

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.