Vad tycker våra kunder?

Läs och inspireras. Vi hjälper dig till framgång.

”Utmärkt verktyg för vårt redaktionsarbete”

Postman är ett viktigt verktyg för Stockholms universitet när de ska förmedla sina nyheter på ett kortfattat och lättöverskådligt sätt via nyhetsbrev. Hela 18 000 prenumeranter får nyhetsbrevet som skickas ut från universitetet centralt.

Det handlar om flera olika målgrupper som tidigare studenter, yrkesverksamma inom utbildningssektorn, näringslivet och journalister. Men Stockholms universitet använder Paloma inom fler områden. De olika fakulteterna använder det för sin interna kommunikation och lärarutbildningarna har sitt egna externa utskick.

– I vårt externa nyhetsbrev skriver vi om det som är aktuellt för oss och som kan tänkas vara viktiga för våra intressenter. Det handlar om ny forskning, viktiga föreläsningar, utbildningsfrågor eller annan information som rör universitetsvärlden, säger Viktor Sandqvist som är informatör vid Stockholms universitets Kommunikationsenhet.

Nyhetsbrevet utkommer elva gånger per år och där publiceras både reportageinslag, intervjuer och pressmeddelanden som universitetet skickar ut till landets redaktioner. Ibland skriver även redaktionen unika reportage för nyhetsbrevet

Bra verktyg för den allsidige redaktören

Som redaktör för nyhetsbrevet arbetar Viktor Sandqvist mycket ”hands on” med nyhetsbrevhanteringen. Det är på redaktionen de gör urvalet och bestämmer innehållet i brevet. Han tycker Paloma är ett utmärkt verktyg för att hantera redaktionsarbetet så smidigt som möjligt.

– Det är en väldigt stor frihet i hur man väljer att utforma brevet rent grafiskt. Det är mycket smidigt att anpassa brevet till vår grafiska profil och det är lätt att göra tillfälliga förändringar som sticker av från mallen, säger Viktor Sandqvist.

Nyhetsbrevet har en bra öppningsfrekvens och Viktor märker tydligt vilken nytta det gör genom den feedback man får i form av kommentarer. Men han noterar också hur artiklarna används av andra och att de länkas till i flera sammanhang.

Nyhetsbrev ger en snabb överblick

Stockholms universitet ser nyhetsbrev överlag som ett mycket smidigt och användbart kommunikationsverktyg.

– Det är ett mycket bra sätt att förpacka de viktigaste nyheterna i ett lättläst och smidigt format. Mottagarna tycker att det är praktiskt att få informationen väl redigerad och lättöverskådlig. Generellt sett är denna typ av nyhetsförmedling väldigt bra, både internt och externt. Det är inte alla som regelbundet går in på vår webbplats och läser om våra nyheter. Därför är detta ofta ett välkommet sätt att påminna folk om vad vi gör vid Stockholms universitet, säger Viktor Sandqvist.

Flera avdelningar använder också Paloma som ett internt kommunikationsverktyg för att informera personalen om viktiga händelser.

– Bland annat den naturvetenskapliga fakulteten använder Paloma för sin personal, med goda resultat. Vi har också märkt ett ökat intresse i organisationen för att använda nyhetsbrev som kommunikationskanal, säger Viktor Sandqvist.

Driftsäkert system

Det handlar om en stor mängd adresser och mottagare som kan vara mycket måna om att få information i tid. Därför är driftsäkerheten a och o.

– Det är sällan något krångel med våra nyhetsbrevsutskick och när vi väl får problem så har Paloma en utmärkt support som hjälper oss i alla lägen, säger Viktor Sandqvist.

Fler referenser

Läs hur fler kunder jobbar med våra verktyg!

Skapa ditt gratiskonto!

Alla funktioner ingår:
• 500 fria mailutskick per månad
• 100 personer kan svara på din enkät
• Bjud in 300 eventdeltagare
Full e-mejl support. Allt detta gratis!

Lär dig mer, vi hjälper dig på traven

Du får våra kostnadsfria handböcker när du skapar ett gratis konto hos oss, sprängfyllda med kunskap. Få ett försprång och bli ännu bättre marknadsförare

Du är snart igång!

Vi kommer att skicka ett aktiveringsmail till din e-postadress Klicka på länken i brevet för att aktivera kontot..

Aktivering av nya konton sker under kontorstid. Skulle du inte få något mail, kontakta oss på support@paloma.se

Det ska vara lätt att vara kund hos Paloma

Inga startavgifter, ingen bindningstid,
fria webinar och fri support.