Julen är den tid på året då vi förväntas konsumera som allra mest. Och trots att konjunkturen inte är den allra bästa för tillfället är det mycket som tyder på att julhandeln återigen kommer att hålla sig på en hög nivå.

Allt är sig likt alltså? Nja inte riktigt. Även om vår vilja att konsumera är fortsatt hög år efter år så ser man tydliga tecken på ett stort skifte i själva köpmönstret – vi köper alltmer julklappar och presenter online.  Det är e-handelsföretagen som spår den allra högsta försäljningsökningen under julen 2012. Allt tyder på att denna ökning kommer att fortsätta kraftigt under hela 2013. Möjligen på bekostnad av de ”riktiga” butikerna.

Beställ demokonto på vårt verktyg för nyhetsbrev redan nu, inga förpliktelser eller dold agenda, kontot tar slut automatiskt efter två veckor.

Läs även: E-post vinner över sociala medier i marknadsföring

Försumma inte julen

Som e-postmarknadsförare har man månaderna före julen gyllene tillfällen att plocka lågt hängande frukter och ta marknadsandelar från konkurrenterna. Eller så kan man se det från den andra sidan – om du inte själv tar tillfället i akt kan det hända att dina konkurrenter plockar viktiga marknadsandelar från dig.

En nyligen genomförd studie av undersökningsföretaget Harris Interactive visar att e-postmarknadsföring och nyhetsbrev fortsätter att vara det allra bästa sättet att kommunicera med kunder, samt att få dem att gå från tanke till köp. Studien visar även att mer än två femtedelar av den vuxna befolkningen i USA har genomfört ett köp de senaste sex månaderna som ett resultat av ett mottaget e-postutskick.

Just i juletid är det viktigt att återförsäljare verkligen förstår sina kunder och kan kommunicera och interagera med dem på bästa sätt. Att skicka riktade e-postmeddelanden till konsumenter är nödvändigt om man vill omvandla ”engångskonsumenter” till trogna kunder på lång sikt.

Framförhållning viktigt – men hur agerar just din kund?

Att vara ute i god tid innan jul kan vara avgörande för e-postmarknadsföringen. Ju närmare jul man kommer desto fler marknadsförare är det som ska tävla om uppmärksamheten. Enligt en undersökning av Yesmail Interactive uppger en femtedel av de tillfrågade att de påbörjar sin julklappshandling redan i oktober. Men samma undersökning visar också att så många som en fjärdedel väntar till december. Många känner också säkert igen sig att man handlar många av julklapparna i sista stund, dagarna före julafton. Hur resonerar just dina kunder?

Ytterligare ett skifte som sker i mycket stor takt är att våra nätvanor blir mer och mer mobila. Många tittar upprepade gånger i sin mobil när de är ute på sin shoppingrunda. Så mycket som 48 procent av de tillfrågade i Yesmails undersökning svarar att de använder mobiltelefonen inne i butiker för att läsa recensioner om produkten de är intresserade av. Hela 64 procent av de tillfrågade uppger att de besöker företagets hemsida för att läsa mer om den produkt som de är intresserade av.

E-postmarknadsföring fortsätter att vara det mest effektiva mediet för att kommunicera med kunder på. Och nyckeln till ökad framgång med e-postkampanjen är att rikta sina meddelanden. Här är det viktigt att så tidigt som möjligt fånga uppmärksamheten – redan på ämnesraden. Harris Interactives undersökning visar att mer än hälften som öppnar e-post från detaljister uppger att de gör det för att de såg ett särskilt erbjudande eller ämne i ämnesraden som intresserade dem.

Avslutningsvis – lite intressanta statistik

Vilka är då allra mest benägna att köpa till följd av en e-postkampanj? Det är faktiskt inte de unga teknikintresserade ungdomarna i första hand. Män i 55-årsåldern eller äldre är mer benägna att gå till köp än yngre män mellan 18-54 år, utifrån ett e-postutskick. Vad det beror på framgår inte. Kanske är den äldre målgruppen med e-postbundna än den yngre? Detta är ju ingen nackdel – det är ju denna målgrupp som har mest gott om pengar. Kvinnor är fortsättningsvis den mest aktiva gruppen av konsumenter som går till köp till följd av e-postkampanjer. Kvinnor i alla åldrar är mer benägna än sina jämnåriga män att gå från tanke till köp, enligt Harris Interactives undersökning.

Beställ demokonto på vårt verktyg för nyhetsbrev redan nu, inga förpliktelser eller dold agenda, kontot tar slut automatiskt efter två veckor.

Läs även: E-post vinner över sociala medier i marknadsföring