Vad är sociala medier?

Sociala medier är ett samlingsnamn på digitala forum och nätverk som bloggar, Twitter, Facebook och Youtube. Dessa kanaler växer inom marknadsföring och kommer bli ett allt viktigare verktyg för företag att kommunicera med sina målgrupper. Men också för att hålla koll på sina konkurrenter och få nya idéer.

Fler företag inser fördelarna med att koppla sin produkt eller tjänst till sociala medier, eftersom det är där som marknaden och konkurrenterna finns. I dag har Facebook över 300 miljoner användare – inte bara privatpersoner, utan även politiker och företag..

Många ser nu de sociala medierna som framtidens arena och framtiden sker i realtid.Sociala medier är framtidens arena och framtiden sker i realtid. I årets valrörelse spås många politiker använda Youtube för att marknadsföra sin politik, då det är en billig kampanjkanal, och mycket effektiv om den används rätt..

Uttrycket ”social media” syftar på det nära förhållandet mellan sändare och mottagare och det är just denna direktkontakt mellan säljare och köpare som ger slagkraften i marknadsföringen.. Dagens köpare vill inte längre vara passiva utan aktivt medverka i utvecklingen. Genom att erbjuda detta kan man bygga upp en långvarig relation med sin kundkrets. Iaktta, lyssna, bidra är tre budord för att lyckas med ditt nätverkande.

Börja marknadsföra via sociala medier

Presentation. Börja med att vara där. Presentera ditt företag på Facebook och bygg upp en kontakt med dina målgrupper. Syns du inte så finns du inte. Den stora fördelen med den här typen av marknadsföring är att kunderna inte upplever dig påträngande på samma sätt som till exempel en telefonförsäljare. På Facebook handlar det istället om att uppdatera nyheter som dina ”vänner” kan ta del av frivilligt.

Iaktta. På kanaler som Twitter är det nästan mer givande att följa andra och iaktta deras flöde. Vad händer i din bransch just nu? Hänger du med? Om inte, vad kan du göra för förbättring? Skaffa nya idéer genom att hänga med i nyheterna. Undersök också vad dina kunder vill ha.

Lyssna. Förmågan att lyssna är viktig i sociala medier. Vad sägs om din tjänst eller produkt? SJ är ett bra exempel på hur man lyssnar och bemöter kritik. Deras kundservice finns på Twitter och lyssnar alltid på vad som sägs om dem. Vid förseningar och klagomål skapas snabbt en dialog med den missnöjda kunden där frågan ställs: Vad kan vi göra för dig? På detta sätt blir man medveten missnöjet och kan åtgärda det omedelbart.. Återigen, direktkontakt med kunden lönar sig.

Bidra. För att öka läsvärdet måste du själv vara aktiv och bidra. Om du endast pratar om din produkt eller tjänst kommer du märka att få orkar lyssna. Bidra istället med vilka fördelar det kan ge att delta i diskussionen och länka till relevant information. Om ditt företag sysslar med ekologiska kläder länka till intressanta artiklar om hållbar utveckling och bidra med fakta som är av allmänt intresse.

Komplement till ditt nyhetsbrev

Sociala medier fungerar som värdefulla komplement till din hemsida och nyhetsbrev. Flervägskommunikation gör effekten dubbel. Både du och din kund tjänar på det här extra samtalet. Med nyhetsbrev och hemsida marknadsför bygger du upp din tjänst eller produkt. Du visar den bästa sidan och fångar kundens intresse. Med sociala medier utvecklar du relationen och fortsätter hålla intresset vid liv. Du bemöter också kundens åsikter och önskemål på ett för båda parter utvecklande sätt.

Detta är en introduktion till hur du kan förbättra din marknadsföring genom sociala medier. Här finns givetvis massor att lära. I nästa nummer gör vi en fördjupning i ämnet och ger ytterligare tips och varnar för fällor.