Välkomstprogram

Du kommer aldrig ha så entusiastiska läsare som de nyanmälda. Entusiastiska ja, men övertygade och lojala? Missa inte tillfället att påminna läsaren om varför de har anmält sig och vilket mervärde som de har att vänta. Välkomstprogrammet ska dessutom hjälpa nya prenumeranter att snabbt lära känna ditt nyhetsbrev.

Det behöver inte vara krångligare än ett meddelande som välkomnar och bekräftar anmälan följt av ett välkomstprogram som består av ett par erbjudanden utöver ditt vanliga nyhetsbrev.

Vad bör finnas med i ett välkomstmeddelande?

  • Ämnesraden ska välkomna den nya prenumeranten
  • Berätta åter om nyhetsbrevets innehåll, frekvens och format
  • Ta med en personlig hälsning, om du har fått namnet vid opt-in
  • Länk till riktlinjer för hur ert företag hanterar information, support och avregistrering
  • Instruktioner för hur läsaren kan lägga till din avsändaradress till adressboken eller kontaktlistor
  • Design som lyfter fram ditt budskap som text, utan bilder. Detta för att säkerställa att nyhetsbrevet går att läsa i preview och utan bilder om det är läsarens inställningar.
  • Länkar till något av det mervärde som du har sålt in (använd hellre länkar än bifogade filer för att slippa bli blockerad)
  • Länkar till ditt senaste nyhetsbrev eller erbjudande
  • En länk till din webbplats där läsaren kan fylla i preferenser eller en profil

Vad bör finnas med i ett välkomstprogram?

  • Det senaste nyhetsbrevet eller erbjudandet
  • Mervärdet för prenumeranter
  • En snabb genomgång av hur läsaren kan använda din webbplats eller dina tjänster
  • En inbjudan till läsaren att fylla i sina preferenser, skapa en profil eller läsa om alla förmåner
  • En undersökning av prenumeranternas attityd och förväntningar för att se hur bra du sköter dig
  • En påminnelse om när nästa meddelande kommer

Mervärdet av ditt nyhetsbrev måste synas i varje meddelande för att påminna läsaren om varför hon/han anmälde sig och att om de inte öppnar varje nyhetsbrev så kommer de att missa en massa bra erbjudanden.

Hur ska du utforma e-post som du vill skicka men som inte är nyhetsbrevet och som skickas utöver den bestämda utgivningscykeln?

Vid denna typ av meddelande måste syftet vara glasklart; Här är ditt medlemssaldo eller Läs även vår nya blogg. Om meddelandet skriker sälj, sälj, sälj så blir du lätt genomskådad och dina läsare tröttnar på dig och ditt nyhetsbrev. Steget till att avregistrera sig eller till och med trycka på rapportera spam-knappen är inte långt. Meddelandet måste innehålla någonting som påminner om värdet av att stå på din mejllista. Här är några förslag på delar som kan vara med:

  • Rabatter som endast ges via e-post (enstaka eller permanenta, endast för prenumeranter)
  • Inbjudan att fylla i undersökningar eller för att komplettera profiler
  • Instruktioner för produkter eller kontaktuppgifter till företaget
  • Medlemssaldo, medlemsnummer och länkar till nyckelfunktioner på din webbplats
  • Företags- eller produktnyheter
  • Förändringar som påverkar prenumerationen
  • Länkar till bloggar eller artiklar som läsarna ges chansen att kommentera

I nästa nummer tar vi upp saker du bör tänka på innan du sätter igång med din e-postmarknadsföring.