Hur värdefullt är ditt nyhetsbrev? Ser läsarna fram emot att få det eller passerar det ganska obemärkt inboxen? Vad erbjuder du som får läsaren att vilja stanna kvar? Och får du ens möjlighet att presentera ditt erbjudande? Det är viktigt att läsarna tidigt förstår mervärdet, att det är tydligt formulerat och att ingenting annat i nyhetsbrevet kommer i vägen. Det är inte självklart att läsarna förstår vad som är det extra värdet och därför behöver du "sälja in" mervärdet varje gång du kommunicerar med din kund.

Men det är inte bara genom nyhetsbrevet du har möjlighet att presentera ditt erbjudande och skapa intresse. Ta tillvara på de andra mötesplatser som ger dig möjlighet att skapa en stark relation till dina läsare.

1. Webbplatsen

Här är din första chans att sälja in mervärdet till de prenumeranter som kommer in via webbplatsen. Anmäl dig nu och få exklusiva erbjudanden och förhandstips på rean, visar tydligt på värdet och skapar förväntningar. Kunderna ska känna sig välkomna och exklusiva, att de får erbjudanden som inte andra får.

2. Registreringssidan

Registreringssidan är ditt nyhetsbrevs skyltfönster, utnyttja det. Här kan du förklara vilka fördelarna är med att anmäla sig till nyhetsbrevet, vad det kommer att innehålla och hur ofta det utkommer. Många företag fokuserar enbart på anmälningsfunktionen och slarvar bort chansen att etablera en relation till läsarna och skapa rätt förväntningar.

Försök att få med dessa element på sidan för att förklara värdet av din e-post:

Förklara förmånen - what's in it for them.

Adresspolicy - försäkra prenumeranterna om att du hanterar mejladresser ansvarsfullt.

Preferensval - hjälper till att öka relevansen i ditt meddelande.

Smakprov - ge gärna läsarna ett smakprov på vad de kommer att få.

Länkar, bilder och transaktioner (prenumerera, bekräfta, avanmäla) - ska fungerar jämt och känns pålitliga.

Grafisk design - ska underlättar för läsarna att snabbt känna igen nyhetsbrevet.

Tacksida - som visas direkt efter anmälan och bekräftar prenumerationen och informerar om allt rörande nyhetsbrev. Kan även innehålla länkar till viktig information på din webbplats.

Även om du givetvis vill veta allt om dina kunder är det viktigt att inte bli för burdus i början. Fråga bara om det du absolut behöver veta för att etablera en relation. I nästa fas kan du börja arbeta på en profil eller ta reda på läsarens preferenser.

I nästa del tar vi upp hur du välkomnar nya prenumeranter, från välkomstmeddelandet till välkomstprogram. Hur du kan utforma e-post som du vill skicka men som inte är nyhetsbrevet, transaktionsmejl och mejl som skickas mellan den överenskomna utgivningscykeln.