Sökmotoroptimering (SEO) – kom högt upp i söklistan

För att ditt företag ska synas i sökmotorernas sökresultat krävs det att de ord som söks på förekommer på din webbplats olika sidor. De nyckelord som du identifierat bör återkomma så ofta som möjligt utan att störa läsbarheten i texten. Nyckelorden ska gärna förekomma i sidans titel, i rubriker, i länktexter och i brödtexten. Din webbplats ska vara uppbyggd av teknik som gör det enkelt för sökmotorerna att läsa av din information.

Sponsrade länkar – betala per klick

Sökordsannonsering, sponsrade länkar eller pay per click (ppc) är olika namn för samma sak och innebär att din annons visas i samband med sökresultat i sökmotorererna. Visningen av annonsen kostar ingenting utan du betalar för varje klick som leder besökaren vidare till din webbplats. Det är din budget som påverkar hur ofta annonsen syns, hur högt upp bland konkurrerande företag den kommer och hur många sökbegrepp du kan synas på.

Banners – synas på andra företags sajter

En banner är en köpt annonsplats på ett annat företags webbplats, till exempel nyhetsförmedlare som aftobladet.se eller expressen.se. Du utformar din annons själv och bannern leder till en sida på din webbplats. Även om din banner inte genererar så många klick som förväntat, är det ändå ett bra sätt för ditt varumärke att synas. Du bör tänka efter var du tror det är bra att ditt varumärke syns.

Affiliatemarknadsföring – annonsera på tusentals webbplats

Affiliatemarknadsföring fungerar så att en vara eller tjänst presenteras på en sajt och skickar sedan den intresserade vidare till en annan webbplats. Det kan vara en internetbutik där kunden kan köpa produkten eller tjänsten. Din annons kan visas på tusentals webbplatser som ingår i nätverket, men du betalar bara en faktura. Webbplatsen som presenterade produkten får betalt för att kunden skickades vidare eller för att kunden till slut köper produkten/tjänsten.

Tips!

 

  1. Skapa en ”snackis” – en applikation i Facebook, en interaktiv kampanjsida, en tävling eller annat som dina kunder/anhängare tycker är roligt. De tipsar då gärna andra att prova samma sak.
  2. Se till att du alltid får kundens namn eller e-postadress alternativt ”gillar” din sida på Facebook vid de aktiviteter du gör. Då kan du fortsätta hålla kontakten framöver.
  3. Försök inte lura sökmotorerna att indexera din sida högre med metoder som inte är accepterade av exempelvis Google. Mindre seriösa företag använder teknik som kan innebära att ditt företags webb blir spärrad från sökmotorn.
  4. Var noggrann när du utformar din sökordsannons, på två rader ska kunden få all information han eller hon behöver. Sidan du länkar till måste också vara relevant för innehållet i annonsen.
  5. Utvärdera dina aktiviteter regelbundet, med enkla medel kan du skruva till ett budskap så att det passar målgruppen bättre.