Tipsa om nyheter och erbjudanden i nyhetsbrev

Många av dina kunder föredrar att få information med e-post istället för att söka upp den själv. Hjälp dem genom att skicka ett snyggt och informativt nyhetsbrev när du har saker att berätta. Se till att skriva korta och intresseväckande texter och länka sedan vidare till den egna webben för den som vill läsa mer. Du kan enkelt mäta vilka artiklar som generar flest klick och kan därför målgruppsanpassa innehållet.

Underhåll relationen genom sociala medier

Bloggar, Twitter, Facebook, Linkedin, Youtube, Flickr och Wiki är förmodligen de vanligaste sociala medierna. Med sociala medier ges du möjlighet att utveckla kundrelationen och öka intresset för företaget. Minst lika viktigt som att sända ut ditt budskap är att lyssna på dina kunder. Vad sägs om din tjänst eller produkt? Ta del av människors åsikter och önskemål och bemöt dem, även kritiska sådana. Sociala medier är gratis att använda sig av, men kräver resurser för att underhålla.

Ditt företag behöver inte vara med överallt, men fundera över var ni bör vara för att bäst fånga upp er målgrupp. Facebook är idag det klart största nätverket, med över tre miljoner användare bara i Sverige. Globalt finns över en halv miljard människor i detta nätverk.

Var personlig och ge mervärde

Närvaron i sociala medier kräver att du är personlig, ingen vill prata med ett företag utan med en person. Om du bara pratar om din produkt eller tjänst märker du snabbt att få orkar lyssna. Bidra istället med vilka fördelar din produkt eller tjänst kan ge och länka till relevant information. Tipsa även om sådant som inte är direkt relaterat till ditt företag för att visa på er kompetens eller servicenivå.

Vill du läsa mer om sociala medier? Besök uppslagsverket Wikipedia som också räknas till de sociala medierna, där det är användarna som bidrar med innehåll.

Tips!

 

  1. Infoga sociala medier i ditt nyhetsbrev och webb – det ger dina kunder möjlighet att rekommendera sina vänner din information. Information från vänner uppfattas ofta som mer trovärdig än den som kommer direkt från företaget.
  2. Skicka bara ut nyhetsbrev när du har något som intresserar dina kunder. Om de uppfattar dina utskick som spam är risken stor att de avregistrerar sig.
  3. Håll kontakten med din kund i takt med produktens/tjänstens livscykel. Med regelbunden kommunikation ger du ett mervärde och knyter kunden närmare dig.
  4. Uppmuntra dina kunder till dialog och fråga dem om råd i olika ärenden som rör ditt företags produkter eller tjänster.
  5. Koppla ihop dina olika kanaler på ett smart sätt. Ett konkret exempel är att infoga en videosnutt från Youtube eller en bild från Flickr i din blogg. Tipsa sedan dina anhängare på Facebook om blogginlägget med en länk.