Mät effekten av din internetmarknadsföring

På nätet finns alla möjligheter för att bygga långa relationer mellan företag och konsument, företag och företag men också mellan konsument och konsument. Det är på webben dina kunder letar information, kanske köper dina produkter, talar om dem med andra eller lär känna dig och ditt företag. Webben är kostnadseffektiv och kan förändras snabbt med ofta enkla medel. Du kan också enkelt mäta trafik och effekt av det du gör.

Utgå från företagets egen webb

Företagets egen webb är navet i er närvaro på nätet. Webben behöver vara anpassad efter din målgrupps förväntningar, enkelt strukturerad, alltid aktuell och vara uppbyggd så att sökmotorer, som Google, lätt kan hitta den.

Dra besökare till din webbplats

Sen gäller det att få besökare dit. Använd din webbadress som förlängd arm i annonser, trycksaker, visitkort etcetera. Men glöm för all del inte alla möjligheter du har med internetmarknadsföring. Ungefär en femtedel av den totala reklambudgeten i Sverige beräknas 2011 gå till internetmarknadsföring. Det finns en rad sätt att utnyttja nätet på för att dra besökare till din webb.
Några är:

  • nyhetsbrev via e-post – ett direkt sätt att kommunicera nyheter, erbjudanden och information till dina kunder, oftast med länkar till din webbplats
  • sociala medier – digitala forum och nätverk där privatpersoner, företag och organisationer kommunicerar med varandra. Minst lika viktigt som att föra ut ditt budskap är att lyssna på dina kunder och bygga relationer
  • sökordsannonsering - din annons eller länk visas bland sponsrade länkar i sökmotorerna. Visningen av annonsen är kostnadsfri, du betalar för varje klick på länken
  • banners – klickbara annonser på andra företags webbplatser
  • affiliatemarknadsföring - du annonserar på tusentals webbplatser som ingår i affiliatenätverket, men betalar bara en faktura

Tips!

 

  1. Analysera var på internet din målgrupp befinner sig. Där de är ska du också vara.
  2. Se till att det alltid finns människor som kan svara på frågor och synpunkter som kommer in till företaget via e-post och sociala medier.
  3. Ge din kund vad han eller hon förväntar sig – och lite till. Det är ofta det sista mervärdet som gör att han eller hon gärna rekommenderar er till andra.
  4. Ha en enkel layout med tydliga budskap på din webb, dina nyhetsbrev och annonser. För mycket information förvirrar.
  5. Använd de möjligheter sökmotorerna ger, gör du rätt från början blir det lätt för sökmotorerna att hitta din webbplats. Analysera vilka nyckelord din målgrupp söker på. Skriv en bra sammanfattning till sökresultatet som gör det enkelt att förstå vad ditt företag erbjuder.