”Syns du inte så finns du inte” – marknadsföringens grunder

För att ditt företag ska kunna blomstra behövs attraktiva produkter eller tjänster som du måste berätta om. Du behöver både jobba för att behålla dina befintliga kunder och attrahera nya. Att skapa en relation med din kund är därför grundläggande för att nå framgång.

Marknadsföring är det företaget gör för att hitta och behålla kunder. Det handlar inte bara om reklam, utan kan ske på många olika sätt. I en marknadsplan utformar du en strategi utifrån den information du har om din marknad.

Ditt varumärkes värden ska genomsyra allt

Alla kanaler du använder dig av för din kommunikation måste vara samstämmiga för att ditt varumärke ska vara trovärdigt. Om ditt företag ska stå för ”enkelhet” behöver detta genomsyra allt från formspråk och texter till produktens eller tjänstens utformning och kontakt med företagets anställda.

Marknadsför en vara eller tjänst

När du vill marknadsföra en specifik produkt eller tjänst, beslutar du först vilken målgrupp du riktar dig till. Sen bestämmer du ditt budskap. Vad är unikt för din vara/tjänst? Genom vilka kanaler når du bäst din målgrupp? Vad vill du att kampanjen ska få för effekt?

Välj kanal efter budget och målgrupp

Det finns en mängd sätt du kan nå dina kunder på. Du väljer den eller de kanaler som passar bäst för din budget och det resultat du vill uppnå. Några av de vanligaste kanalerna är:

  • annonsering i tv/radio/press
  • direktreklam hem i brevlådan
  • telemarketing
  • internet
  • e-post

PR - Publicitet som inte är köpt

Ett annat sätt att kommunicera med omvärlden är genom PR. Det går ut på att få uppmärksamhet, ofta publicitet i media, som inte är köpt. Det du vill berätta måste då ha ett nyhetsvärde för att media ska uppta utrymme för din nyhet. Att skicka ut pressmeddelanden är ett vanligt sätt för att göra journalister uppmärksamma på ditt budskap.

Följ upp din aktivitet

Efter en marknadsföringskampanj är det viktigt att göra en uppföljning på om de investerade pengarna gav den effekt du tänkt dig. Kanske behöver du skruva på något i din marknadsplan eller ditt budskap för att nå ett bättre resultat nästa gång.

Tips!

 

  1. Vad är unikt och nytt med ditt företag? Fokusera på det som är unikt för dig – kvalitet, pris, service eller vad det nu kan tänkas vara.
  2. Glöm inte webben vid en marknadsaktivitet. Om du hänvisar dit, se till att informationen enkelt kan hittas, är relevant och aktuell.
  3. Ta hjälp av proffs för att utforma ditt marknadsföringsmaterial. Dina kunders förtroende ökar inte om ditt företag ger ett amatörmässigt intryck.
  4. Glöm inte att vårda dina befintliga kunder. En nöjd kund är mer benägen att återkomma och rekommendera dig till andra.
  5. Redaktionell uppmärksamhet är värt stora pengar i marknadsföringsvärde. Ta fram de berättelser som finns i ditt företag och tipsa media om dem.