Skriv till någon – inte alla

Ska du berätta om en ny produkt för den stressade föräldern? Föreställ dig en potentiell förälder och formulera din text utifrån denna. Om du utgår från dig själv, vad skulle du själv lyssna till? Eller din granne? Hitta intressen och behov, då blir det lättare att faktiskt nå igenom bruset. Undvik att skriva eller tala till en stor massa, då tappar du snabbt möjligheten att skriva träffande.

Det handlar om att förstå intressen och behov hos personer ur din målgrupp. Att se vad som är relevant för dem att höra och sedan formulera budskapet på ett engagerande sätt.

Vad är syftet med kommunikationen?

Det kanske låter som en märklig fråga, men det är nödvändigt att faktiskt fundera hur du vill att målgruppen ska agera efter att de läst ditt inlägg. Vill du att de ska köpa en tjänst, eller klicka in på webben för att läsa mer? Eller vill du bara delge något intressant? Om du har målet fastställt är det lättare att både fastställa för vem du bör berätta och att hitta rätt ord.

Bort med fördomarna!

När man väl tagit fram en specifik person ur sin målgrupp är det dags att författa sin text. Men akta dig för plattityder och fördomar. Att skriva det förväntade är sällan intressant. Att skriva utifrån fördomar är direkt stötande. Hur kan du uttrycka dig för att få din målgrupp att haja till, utan att trampa någon på tårna?

Vart finns din målgrupp och hur får du dem att interagera?

Sociala medier är tacksamma kanaler för att prata direkt med din målgrupp – de allra flesta har en användare på Facebook, många finns även på Twitter, Instagram och LinkedIn. Möjligheten att föra en dialog är en viktig tillgång för företag. I kommentarsfält kan följare ge respons på inlägg och ställa sina frågor direkt. Det är ett bra sätt att sprida budskap på. Ju fler som interagerar, desto större spridning får dina inlägg. Hur kan du skriva relevanta inlägg som engagerar din målgrupp? Hur får du dem att kommentera, dela och gilla det du gör?

 

Fundera även på i vilken kanal vilket budskap får mest genomslagskraft. Olika målgrupper finns i olika kanaler. Instagram är exempelvis störst bland unga, medan LinkedIn är B2B-fokuserat. På Facebook har du däremot större chans att nå en äldre målgrupp. Vilken av dessa kanaler är mest relevant för ditt valda budskap?