Gör det själv-manual för sökmotoroptimering

För att synas i sökmotorernas resultatlistor krävs att de ord man har valt även förekommer på webbplatsens olika sidor. Enkelt och logiskt, men inte helt problemfritt. Mycket kan man dock göra själv om tiden finns. Här går vi igenom de mest grundläggande stegen.

Sökmotorerna avgör hur viktig varje individuell sida är utifrån vilka nyckelord som används och var de är placerade. Nyckelorden på de enskilda sidorna måste stämma överens med webbplatsens tema. Det är inte att rekommendera att skapar sidor som handlar om bilar på en webbplats som handlar om kök . Effekten blir att man varken rankas på ordet kök eller bil.

Grundläggande nyckelordsstruktur

När vi tittar på vilka nyckelord som används för vår webbplats så tittar vi på placering och mängd. Att nyckelordet återfinns i titeltaggen, i rubriker, i länktexter och i brödtexten. Självklart ska det inte överarbetas utan man bör hålla sig till en mängd som ser naturlig ut och som gör texten lättläst.

Tips 1

Ta ut ett stycke från en av sidorna på webbplatsen. Förstår du utifrån vad du läser vad texten handlar om? Finns nyckelorden med? Beskriver texten någonting? Ett lösryckt stycke text måste kunna ge en idé om ämnet. Jämför följande exempel:

 

  • Text 1: Vi erbjuder kvalitét, leveranssäkerhet och högkvalitativt material. Vår breda kompetens, drivkraften att få saker gjorda och vilja att hjälpa våra kunder till framgång är grundstenarna till vår förmåga att identifiera våra kunders behov och ge dem bästa möjliga lösning.
  • Text 2: Verkstaden arbetar med flera servicekoncept för att göra ditt bilinnehav så enkelt och väl fungerande som möjligt och i Volvo butiken finner du alltid bra erbjudanden på massor av produkter till dig och din Volvo.

I text två kan vi direkt avgöra textens innehåll och vem som är avsändare. Text ett skulle passa vilket företag som helst och berättar ingenting för en sökmotor.

Tips 2

Nyckelord i titeltaggen! Vad är en titeltagg? Om ni använder Internet Explorer så hittar ni titeltaggen längst upp i det vänstra hörnet i webbläsarfönstret. Den är den enskilt viktigaste platsen att placera sina nyckelord på. Det som står här berättar för en sökmotor vad som kommer att återfinnas på sidan. Bra eller dålig titeltagg? Jämför följande exempel:

 

  • Titeltagg 1: Produkter och tjänster
  • Titeltagg 2: Konferens och möten | Konferera på Klockargården i Tällberg Dalarna

Den första titeltaggen använder ord som är för generella. En koppling till verksamhetsområde eller bransch skulle göra dem mer beskrivande. I dag ger de träffar (långt ner i sökresultaten) på just dessa två ord, "produkter" och "tjänster". Titeltagg två beskriver sidans innehåll och ger bra information om vad sökmotorn kan förvänta sig att hitta på sidan, nämligen information om konferens och möten på Klockargården i Tällberg.

Tips 3

Använd inte samma nyckelord på alla sidor. Varje sida på webbplatsen ska ha egna unika nyckelord som beskriver sidans innehåll. Försök inte att ha för många nyckelord per sida. Jobba med två till tre huvudnyckelord och ord som sedan kan associeras till dessa. Känner ni att ni vill jobba med flera ord så bör ni skapa en ny sida för dessa ord.