Hur marknadsför ni ert företag på internet?

Framgångsrik marknadsföring på internet handlar om att utveckla den rätta kombinationen av strategi (tänk) och taktik (åtgärd). Vår checklista kan förhoppningsvis bidra till ert företags arbete med strategier för framgång på internet.

Checklista för framgångsrik marknadsföring på internet

 

1. Webbanalys

En webbanalys får fram information om hur väl en webbplats möter företagets affärsmål. Den talar även om vad som bör utvecklas på webbplatsen för att möta målen ännu bättre. Men den kanske viktigaste kunskapen är vad besökarna gör på webbplatsen och vad de söker efter. Gör er bekanta med ett bra analysverktyg. Google Analytics är ett kraftfullt, enkelt och framförallt gratis verktyg. Oavsett vilket verktyg ni väljer så se till att lära er vad informationen betyder och att tolka den. Att enbart titta på siffrorna men inte veta hur man ska agera på dem är till ingen nytta. Titta på vilka sökord som genererar bra kvalitativ trafik och som genererar intäkter. Vart kommer den kvalitativa trafiken ifrån? Vilka webbplatser skickar trafik till webbplatsen? Lönar det sig att annonsera i de internetkataloger ni finns med i? Analysverktyg är det viktigaste verktyget som ni har för att analysera er marknadsföring och hitta era affärsmöjligheter.

2. Sökmotorvänlig webbplats

Se till att sökmotorerna kan ta till sig innehållet på webbplatsen och att det inte finns några tekniska lösningar som hindrar sökmotorerna från att indexera innehållet på webbplatsen.

3. Sökmotoroptimering

Att sökmotoroptimera webbplatsen innebär att strukturerar webbplatsen utifrån det innehåll som presenteras (tema och intern navigering). Se till att innehållet möter besökarens frågeställning (matcha innehåll mot nyckelord och sökfraser) och att marknadsföra webbplatsen externt (externa ingående länkar).

4. Sponsrade länkar

Arbeta med sponsrade länkar för att attrahera trafik på hårt konkurrensutsatta sökfraser och för att genomföra kortare kampanjer som till exempel "sista minuten-erbjudanden".

5. Marknadsföring i social media

Begreppet social media har surrat i luften hos de flesta marknadsförare under 2008. Vilken är nyttan och vart ska man finnas med? Är Facebook en bra plats att synas på? Marknadsföring i social media handlar om att finnas med på webbplatser där besökare skapar allt eller det mesta av innehållet själva. Att lägga upp artiklar, filmer, pressmeddelanden och white papers eller att blogga och föra diskussioner på olika forum tillhör denna kategori. Det finns en mängd olika sajter att lägga upp information på. Svårigheten är att skapa en struktur kring de sajter man vill vara med på och se till att hinna med att uppdatera och medverka på de olika sajterna.

6. YouTube

Vi har valt att lägga detta som en egen punkt men den ingår även i punkten ovan. Rörlig film på webben kommer starkt. Att använda korta filmer med instruktioner, referenser, produktvisning och videobloggar kommer att bli allt vanligare på webbplatserna. Se till att skapa en egen kanal på YouTube där ni kan lägga upp videomaterial.

7. Google Maps

Gå till maps.google.se och sök efter ert företag. Finns ni inte med så kan ni lägga till er genom att gå till Googles lokala företagscenter: www.google.com/local/add/businessCenter?gl=SE&hl=sv. Gör samma sak på Yahoo Local och Microsoft Live Search Maps.

8. Omvärldsbevakning

Kontrollera ert rykte på internet genom Google Alert som ger en enkel kontroll av vad som skrivs om er på internet. Gå till: www.google.com/alerts och skapa er profil. Komplettera detta med att prenumerera på Yahoo News, Technocrati och Google Blog Search. Det gör du genom att besöka webbplatserna och söka på ert företagsnamn och sedan välja prenumerera på denna feed. Lägg upp profiler där ni bevakar era konkurrenter och er bransch.

9. Närvaro

Se till att vara listad i DMOZ.org och Infoo.se. Se över er interna länkar så att nyckelord återkommer i länkarna till andra sidor på sajten. Länkar som det står "Klicka här" säger inget om innehållet länken pekar till.

10. E-postmarknadsföring

Att arbeta aktivt med e-postmarknadsföring innebär att man grupperar mottagarna utifrån det område de visat intresse för. Här kan man antingen fråga besökaren vid registreringen alternativt analysera besökaren när de navigerar på webbplatsen. Anpassade budskap och kontinuerlig bearbetning fungerar.

11. Uppdatera innehållet på webbplatsen

Se till att kontinuerligt lägga till nytt innehåll anpassat efter vad era besökare söker och utifrån konjunkturer och trender i samhället.