Allt fler företag har fått upp ögonen för de möjligheter till ökade intäkter och snabbare tillväxt som Marketing Automation kan ge. När teknologin med automatiserade processer introducerades i USA för tiotalet år sedan var det främst stora B2B-företag (business-to-business) som hoppade på tåget. Nu växer skaran dramatiskt av medelstora och små företag inom alla branscher som insett de stora fördelarna med det automatiserade, relationsinriktade arbetssättet att bearbeta kunderna.

Här kan du inspireras av hur du kan använda våra produkter för att öka din försäljning.

Allt på en plats

Med ett Marketing Automation-system samlar företaget allt som är relaterat till marknadsföring och kundbearbetning på ett och samma ställe. Det kan handla om exempelvis kund- och prospectsregister, kundsegmentering, poängbedömning på hur sannolik en webbplatsbesökare är till avslut, relationsmarknadsföring, mer- och korsförsäljning, kundvårdsprogram eller mätning av avkastning på marknadsinvesteringar. På ett enkelt sätt skapar du i systemet e-postkampanjer, landningssidor och formulär. Du kan mäta dina kampanjer och har en överblick på alla företagets marknadsföringsaktiviteter. Företagets CRM-verktyg kan integreras och aktiviteter i sociala medier samordnas. Samarbetet mellan marknads-, försäljnings- och kundserviceavdelningar görs enklare när alla har överblick över processerna.

Stärk relationen innan köp

En potentiell kund som besöker ditt företags webbplats för första gången kan behöva bearbetas på ett strukturerat och genomtänkt sätt innan han eller hon är redo att bli kund. Med Marketing Automation kan du göra detta utifrån hur kunden beter sig på webbplatsen såsom till exempel vilka länkar kunden klickar på, vilka filer laddas ner, vilka filmer han eller hon tittar på. Utifrån beteendet sätts poäng på hur sannolikt det är att besökaren kan omvandlas till kund. Arbetssättet ger kort sagt ett bättre underlag för en kortare och mer effektiv säljprocess.

Identifiera köparna

För att kunna hitta guldkornen i sandhögen, det vill säga sannolika kunder, behöver du hitta sätt att identifiera dem. När du vet hur din potentiella målgrupp ser ut och har lämnat elektroniska fotspår som indikerar att de är redo för affär, hittar Marketing Automation-systemen dem åt dig. Systemet kan också enkelt segmentera dem efter parametrar som ålder, kön, intresseområden och så vidare. Därför behöver det finnas en nära koppling till företagets säljare som kan ta över bearbetningen av den potentielle kunden på ett sätt som är anpassat efter personens profil.

Vårda kunden och sälj mer

Processen är inte över när besökaren förvandlats till kund. Det är viktigt att vårda sin kund även efter att en första affär är genomförd. En kund som är nöjd kan man ofta sälja mer av samma vara till eller andra produkter eller tjänster som han eller hon är intresserad av. Här är oftast inte ett standardiserat månadsutskick nog effektivt, utan Marketing Automation ger dig möjligheter att individualisera kommunikationen med kunden utifrån dennes behov och önskemål.

Strategier krävs

Marketing Automation är inte ett system som ”sköter sig självt”. Du behöver fortfarande göra det grundläggande strategi- och planarbetet noggrant först för att uppnå resultat. Nyckeln är integration och bryggor mellan system, processer och personalgrupper. När tekniken används fullt ut som en plattform för all kundkommunikation, blir helheten större än summan av delarna. 

Koll på effektiviteten

Genom Marketing Automation får du koll på vilka kampanjer som du kan räkna hem och vilka som gett ett sämre resultat. Det blir tydligt vad som går hem hos kunderna. Tidigare har mycket av uppföljningsarbetet runt kundbearbetning varit mer eller mindre kvalificerade gissningar. Marketing Automation ger verktyg för att följa upp och mäta effektiviteten i kampanjerna.

Tips för att komma igång

1. Vad är företagets mål?

Börja i rätt ände och sätt dina mål med marknadsföringen först. Skaffa sedan ett Marketing Automation-system som stöd i att nå målen. Många gör tyvärr misstaget att investera i systemet först, vilket kan begränsa nyttan med verktyget betydligt.

2. Hur ser företagets processer ut?

Många av de processer i marknads- och försäljningsarbetet som i dag sker manuellt, kan automatiseras. Att få en överblick på dem och förstå varför ni gör dem ger en bra grund till att bygga väl fungerande, automatiserade processer där onödiga steg försvinner.

3. Vilka idéer har ni för framtiden?

Fundera över de idéer du har för framtidens kundbearbetning. Skriv ner idéer och planer och ha dem med när olika verktyg ses över.

4. Glöm tidigare arbetssätt.

Med tidigare trubbiga instrument för att mäta avkastning på investeringen i kampanjer kunde du enbart mäta resultat i form av avslutade affärer. I ett Marketing Automation-system kan du även mäta hur kampanjen har fått dina potentiella kunder att närma sig affär. Något som i längden kan bli lönsamt, men inte visar sig i kronor och ören ännu.

5. Börja på en lagom nivå. 

Även om du ser den enorma potentialen i teknologin, bör Marketing Automation införas stegvis i vardagen. Börja med tre områden företaget vill prioritera och arbeta helhjärtat med dessa. Utöka sedan gradvis till andra områden när ni känner att alla är med på banan och processerna fungerar.

Se här hur du kan spara tid och öka försäljningen med våra produkter.