Vi lever en stor del av våra liv online. Det gör vikten av den digitala kommunikationen överlägsen den analoga. Speciellt när det kommer till marknadsföring och kundkontakt. Facebook är den mest populära sociala kanalen bland företag. På Facebook är det enkelt att nå ut med ditt budskap och när ditt budskap är ute har det potential att nå människor över hela världen. De flesta företag har hängt med i utvecklingen. Många företag är dessutom duktiga på att maximalt utnyttja sin närvaro på Facebook och i andra sociala medier. Samtidigt är det många som har hamnat på efterkälken. För det räcker inte med närvaro – alla sociala medier kräver underhåll. Så, hur ska man tänka?
        
1. Börja med att svara på frågan ”Vad gör vi på Facebook?”
Vill ni sälja en specifik produkt? Sprida vetskap om att ni finns till fler? Locka potentiella medarbetare? Många svarar att man finns på Facebook för att det är kutym – alla finns på Facebook. Det är dock ett svar som gör det i stort sett omöjligt för er att skapa en relevant närvaro. Det är här er plan för kommunikationen börjar. Fastställ ert mål och sätt upp kommunikationsplanen efter det.

2. Se Facebook främst som ett forum för diskussion
I kommunikativa avseenden är Facebook otroligt effektivt. Här kan du föra en värdefull         dialog med kunder. Du kan delta i diskussioner och svara på kommentarer. Så se till att göra     just det. Svara på kommentarer och ge respons – oavsett om det handlar om positiv eller     negativ sådan. Om någon ger er ett lågt betyg – fråga vänligt varför och vad ni kan göra för att förtjäna ett högre betyg. Det bygger trovärdighet när ni visar att ni tar era kunder och följares åsikter till er.

3. Välj målgrupp för dina sponsrade poster, och gör det noga
Lägg tid på att målgruppsanpassa – det är det här som är hela poängen med sponsring av     Facebookposter! Vem är just denna postning relevant för? ”Alla” är ingen målgrupp och det är omöjligt att publicera något som är relevant för alla. Känns det svårt? Visualisera en         specifik person ur din målgrupp. Hen kanske är lite som din granne Gustav? Du kommer     märka att det är lättare att kommunicera om du ser framför dig vem du pratar med.

4. Vilket mål har posten?
Vad vill du att kunden ska veta, göra eller uppleva? Varje post bör ha ett klart syfte och mål – tänk på Facebook som en kanal för marknadsföring, men ha alltid en plan för vad den ska leda till. Hur vill du att din målgrupp ska agera? Ska de söka upp mer information på webben? Om det rör sig om en specifik produkt eller nyhet som inte är integrerad i er befintliga webbplattform – bör du kanske skapa en kampanjwebb? Facebook fungerar även bra för att bygga eller underhålla relationer, men se då till att du skriver inlägg som är relevanta och uppmuntrar till interaktion.

5. Betala inte för den organiska räckvidden!
Innan du sponsrar en postning – låt den först spridas organiskt via följare på er sida. Det är helt onödigt att spendera pengar på något som ni får gratis. Låt postningen vila i en dag innan ni sponsrar den, då får ni ut maximal effekt för pengen.