Känner du dig förvirrad av den enorma hajp som råder inom sociala medier? Känner du dig passé i det digitala landskapet? Blir du stressad av se dig överträffad av dina barns internetkunskaper? Får du panik av alla uppmaningar att ”bli social på nätet”?

Lugn – Paloma erbjuder här ett sexpunktsprogram som lindrar din digitala ångest.

1. Låt dig inte förföras av stjärnorna

Du läser en mediegurus omfattande Twitterflöde och tänker ”nu måste jag verkligen bli mer aktiv på Twitter”.

Du går in på ett företags flitigt uppdaterade Facebooksida och tänker ”tusan också, nu ligger vi efter. Vi måste sätta igång att fejsbooka på allvar nu…”

Du får ett kreativt och spirituellt mejl från din favoritbutik och tänker ”nu måste vi verkligen satsa på vår e-postmarknadsföring”.

Om du reagerar så – lugna ner dig några hekto. Du har blivit förförd av den framgång som dessa sociala stjärnor vill utstråla. Men ingen av dem har samma affärsmodell, mål, publik, eller talang som du har.

Men även om du inte bör efterapa dessa stjärnor skadar det inte att inspireras av dem – förr eller senare uppkommer en situation där du kan få användning av strategierna.

2. Låt dig inte vilseledas av ”mediehajpen”

”Digital hypokondri” är en växande sjuka – rädslan av att man ska Missa något viktigt i den snabba digitala utvecklingen och att det ska driva ens företag putten.

En sund medvetenhet om den snabba utvecklingen är bra – men panik är dåligt.

Braskande rubriker om medieutvecklingen och nödvändigheten av att hänga med i medieutvecklingen kanske skrämmer dig, men du lider förmodligen i onödan. Dessa rubriker kommer från

  • Journalister som är intresserade av ett scoop (och inte av ditt företag)
  • Försäljare som vill tjäna pengar (på din bekostnad)
  • Experter med bekräftelsebehov och som vill marknadsföra sig själva (och inte dig)

Du bör inte ignorera dessa helt, dessa källor har ibland en del intressant att erbjuda. Men ta rubrikerna med en nypa salt och tänk ”hur hjälper detta mitt företag framåt?”.

Ibland är det enda du behöver fråga dig ”känns detta vettigt?”

Det är kanalens värde för dig som ska avgöra ditt medieval och hur mycket pengar och resurser du bör satsa på det. Följande bör du ta hänsyn till:

  • Anskaffningskostnaden
  • Hållbarhet i relationsskapandet
  • Hållbarhet i kunddialog och service
  • Hur mycket respons du kan få genom kanalen
  • Tillgängligheten för statistik och annan data för dina anhängare eller abonnenter
  • Kostnad och räckvidd för din kommunikation
  • Risker

Det är inte lätt att bedöma och jämföra dessa punkter, men en viss kunskap om skillnaderna är en bra start.

Den sista punkten – risker – förbises tyvärr ofta i digitalmarknadsföring. Punkten kan egentligen omformuleras till: ”Vem äger mediekanalen?”.

Vad gäller din e-post och din hemsida kan du vara tämligen lugn – det är ingen som äger din e-postkommunikation eller innehållet i din hemsida.

Men andra kanaler kan vara ägda. Twitter, Facebook, LinkedIn, med mera, är alla privata företag. Det är med deras goda vilja du lägger ut din information där. För att uttrycka det krasst – du har satt din information i pant hos dem. De kan lätt ta denna information som gisslan.

Vi vill inte måla fan på väggen och påstå att dessa företag någon gång kommer att utnyttja sin ställning mot dig, eller att kanalerna kommer att stängas av. Men risken finns…

3. Låt dig inte övertalas av förförande siffror

Då den urtida jägare sprang över slätterna med spjutet höjt fokuserade han förmodligen mer på hjorten framför honom än mammuthjorden som gömde sig i skogen.

Detta förklarar varför vi föredrar snabba, lättförståeliga och uppmuntrande siffror, i stället för att räkna i kalkylblad efter de verkligt stora möjligheterna.

Många stirra sig blinda på antal ”gillar” på Facebook, ”followers” på Twitter, öppningsstatistik på e-post, och så vidare.

I själva verket vet vi vilka data som egentligen spelar roll – men ändå är vi så upptagna på dessa futtiga uppgifter. Detta trots att alla undersökningar visar att man inte ska ta hänsyn till dessa ”feel-good”-mått. Kanske har det också med vår fåfänga att göra?

Vi har inga färdiga lösningar att ge, men här kommer två förslag.

  • Man bedömer ofta relevansen av ett mått efter hur lätt det är att finna det. Om du vet vilka mått du bör ägna mest uppmärksamhet åt, bör du inrätta ett återrapporteringssystem anpassat för detta. Det finns till exempel enkla och effektiva ROI-kalkylatorer till detta.
  • Om du inte kan göra dig av med din ovana – se åtminstone till att ta reda på vad måtten egentligen står för och hur de relaterar till din målsättning. Då har du åtminstone en möjlighet att dra de rätta slutsatserna från dina analyser.

4. Låt dig inte förvillas av terminologin

Ett e-postutskick får ett antal läsare. Men många har inte läst brevet. Känns det förvirrande?

Ja, det finns många fällor att gå i om man litar blint på de ord och termer som används i de sociala medierna.

Twittrare har ”followers” eller följeslagare. Men innebörden av ordet följeslagare står inte i rimlig proportion hur dessa verkligen följer sina vänner.

Även Facebooks bruk av termen ”gillar” är oärligt, eftersom även de som annars ogillar profilen kommer att ”gilla” den om man kan erhålla fördelar genom detta.

De flesta ”följeslagare”, ”vänner”, och ”läsare” erbjuder ofta sin lojalitet bara för att själva vinna fördelar i form av erbjudanden eller nyhetsuppdateringar. Om man driver denna lojalitet för långt kommer den förr eller senare att bli avslöjad som bluff.

Handling betyder mer än ord. Låt inte orden och termer få dig att överskatta själva innebörden.

Möjligen har du tusentals följeslagare på Twitter som väljer just dig för att få åtkomst till dina visdomsord. Endast då har du följeslagare i ordets rätta bemärkelse.

5. Sluta oroa dig över vad du får du tillbaka av tiden du lägger på sociala medier

Att analysera resultaten av nedlagd tid och spenderade pengar på sociala medier är svårt. Men det är i huvudsak två grundfel man gör.

Det första problemet rör frågeställningen: ”Gav min nedlagda tid på Twitter tillräckligt goda resultat att det var lönt mödan?”.

Även om man kommer fram till att Twittrandet gav god respons bör man i sådana fall också ställa sig frågan om man inte hade fått ännu bättre resultat om man hade använt tiden på annat sätt.

Det andra problemet rör mätning av resultat. Resultaten man erhåller från en analys av ett socialt medium kommer ofta från det sociala mediet självt. E-postutskick mäts alltså genom antal klickningar, öppnanden eller följda länkar.

Detta ger naturligtvis goda fingervisningar, men nästa nivå blir att hitta vägar att mäta all övrig respons på dina e-postutskick. Får ett e-postutskick människor att till exempel gå till Google och söka på ditt varumärke? Eller att besöka din butik ute på staden? Eller att skriva in din webbsidas URL direkt?

Många effekter kan vara svåra att mäta, men som ändå ger stor påverkan på din försäljning.

6. Ha inte för höga ambitioner när du börjar med sociala medier

För många organisationer kan det vara berättigat att ha en omfattande aktivitet på sociala medier av olika slag – även om det bara handlar om image.

Tyvärr är internet fullt av kraschlandade ambitioner – många Facebooksidor, bloggar och nyhetsbrev har gått ut stenhårt men sedan bleknat då nyhetens behag har lagt sig. Frågan är vad som är bäst: dålig närvaro i de sociala medierna, eller ingen alls?

Det är i själva verket bättre att starta i liten skala och därefter växa, än att starta storstilat och därefter minska. Det senare bygger upp förväntningar man inte kan hålla. Det förra bygger upp förväntningar som man sedan överträffar.

Om du känner att du måste vara aktiv överallt men inte kan vara överallt, se till att ditt sociala medium:

  • erbjuder något meningsfullt att läsa eller titta på (även om det inte är så mycket)
  • har minimala skötselbehov.

Lycka till med dina framtida medieval/Paloma

Källa: E-mail Marketing Reports

Läs mer om vårt verktyg för event och sälja biljetter online

Läs mer om vårt verktyg för enkäter