SEO, eller sökmotoroptimering, innebär att man försöker få sin text att hamna högt upp när någon söker på ett visst ord. Du vill förstås att just din sida ska hamna högst upp när någon letar efter ett alternativ inom ditt område. Det finns olika verktyg för att få hjälp med din SEO, Google AdWords är ett exempel. Men det finns också mycket du kan göra själv för att komma igång!

  1. Lösningen till bra SEO är bra nyckelord – och att använda dem på ett naturligt sätt. Fundera på vad människor söker på när de söker efter tjänster som era. Implementera dem sedan på webben och använd dem i er digitala kommunikation i sociala medier osv.
  2. Se till att dina viktigaste nyckelord finns med i rubriker och underrubriker, och i sidans titel och beskrivning på din webb. Det är det överlägset enklaste och mest effektiva sättet att öka synlighet i sökresultat. Samma sak gäller för bildtexter. Skriv dem till alla bilder du lägger upp och ge bilderna logiska namn. Det gör dem sökbara och du blir lätt att hitta i exempelvis Google Images. Därmed ökar chansen att blir hittad ytterligare.
  3. Gör dina länkar läsbara. Se till att länkens slutord är samma som sidan den pekar till. Ex: En länk till din sida med erbjudanden – www.exempelwebb.se/erbjudanden.
  4. Registrera ditt företag på Google och använd deras verktyg: registrera plats i Google Maps och skaffa ett konto på Google+.
  5. Ju fler länkar som leder till din webbplats, desto bättre SEO. Det kan till och med löna sig att ha ett utbyte med ett annat företag, inom samma område som du. Men var noga med att bara samarbeta med betrodda företag – om du länkar till en dålig webb är risken att du snarare missgynnas än hjälps.
  6. Det här kan låta som en självklarhet och en utmaning på samma gång, men: skapa alltid intressant innehåll. Skriv texter som folk vill dela och dela dem själv i era sociala kanaler. Ju mer spridning dina texter får, desto större chans att ni rankas högt i sökmotorerna.