Bara tre veckor efter det att Facebook sjösatte Custom Audience-annonsering, som är ett system som prickskjuter kundgrupper genom e-postlistor eller telefonnummer, så kommer de första rapporterna in om hur det funkar och hur det lever upp till löftena. Det är webbpublikationen TechCrunch som har låtit utföra rapporten. Det kanske inte är lika fantastiskt om Facebook Exchange Retargeted Ads, men den ökar klicken och omvandlingarna, sänker kostnaderna, och levererar ordentligt med ROI enligt Facebook.

Custom Audience-annonser låter företag att ladda upp integritetsskyddade och krypterade filer med e-postadresser, telefonnummer, eller användar-id, och sedan selektera dessa människor som annonseringsmålgrupper.

Detta möjliggör för företag att kunna återansluta till redan befintliga kunder eller kontakter och är länken mellan kundrelationssystem som Postman och Facebook-annonser.

Genom att använda Facebook-användares biografi, intressen och andra sociala parametrar i dessa listor, så kan företag segmentera och nå kunder med ännu mer personanpassade meddelanden än vad man kan göra utan Facebooks hjälp.

Studier från Facebook gjorda på två kunder visar på fördelar med Custom Audiences. Ett e-handelsföretag riktade sin e-postlista och ökade sin omvandlingsfrekvens med 43 procent och sänkte kostnaderna för varje lead med 30 procent. Dessa var dock redan delvis säkrade, om då företaget redan hade dessa adresser.

Ett annat e-handelsföretag, OpenSky, försökte få medlemmar som inte hade genomfört något köp de senaste 30 dagarna att köpa något. De använde Facebook Like-targeting för att segmentera e-postlistan och leverera annonser om företagets bästsäljande produkter. I kategorier som mat och elektronik till människor som är intresserade av dessa ämnen. Till exempel visades en gel-kudde till människor som gillade sidor om ”hälsosamt liv”.

OpenSky lyckades få 30 procent bättre omvandlingsfrekvens med Facebook-annonsering genom att rikta annonserna med Custom Audiences. Företaget skulle inte ha kunskap om vilken produkt de skulle visa eller till vem utan denna funktion.

Även om de behövde betala för annonserna istället för att använda sin e-postlista, så kunde Facebook matcha populära produkter till människor som är benägna att köpa dessa produkter, vilket ledde till en trevlig uppgång försäljningen.  Kanske inte så förbluffande, men under alla omständigheter är det värt besväret.

The Washington Posts marknadsföringsbyrå SocialCode säger att en Custom Audience-kampanj gav en femton procent lägre kostnad per anhängare. En annan fick tre gånger så många engagemang per postning mot vad man fick av annonser av standardmått. De mottog också två gånger så mycket viralt engagemang, som ”gillningar”, ”delningar” och kommentarer.

Företaget SocialCodes VD Laura O’Shaughnessy sade, ”vi är uppmuntrade av dessa tidiga resultat. Detta ger marknadsförare ytterligare en kanal för att nå särskilda segment av målgrupperna med skräddarsydda meddelanden för att belöna lojala kunder, vinna tillbaka tidigare kunder, eller få sin kundgrupp att växa genom att erbjuda kompletterande produkter.”.

Ric Calvillo, VD för Facebooks annonsspecialistbyrå Nanigans berättar att ”Custom Audiences kan dramatiskt öka återbäringen på annonsutgifter. Vi har sett kampanjer där Custom Audiences har levererat mer än fem gånger insatsen jämfört med riktade budskap av traditionella slag”.

Todd Herrold, produktmarknadschefen på Kenshoo, berättar att  ”Vi har kunder som testar Custom Audience och ser mycket goda resultat. Omvandlingsfrekvensen är högre än benchmarking.”.

Fram tills nu har Facebook framförallt betraktats som en hemvist för varumärkesmarknadsföring. Om de vill upprätthålla sin goda avkastning måste de dock utveckla möjligheter för annan typ av annonsering.