Den innehåller saker som du kan göra för att förstärka din närvaro i de sociala medierna därmed vinna nya kunder och utöka din e-postlista.

Berätta och tipsa om ditt företags blogg

  • Länka till din blogg från din hemsida
  • Länka alla dina blogginlägg till dina övriga sociala profiler (Facebook, Twitter, med mera).
  • Gör det enkelt för blogg-följarna att posta ditt inlägg i Twitter, Facebook och andra sociala medier, genom att lägga till dela-länkar. www.Addthis.com är en bra början, men det finns ytterligare hundratals tjänster att välja mellan. Ta en titt på dina favoritbloggar för att få idéer.
  • Gör inlägg med kundundersökningar, utbildningsartiklar, och bjud in gästbloggare att skriva. Detta bygger upp en din bloggs attraktion, vilket ökar trafiken och får läsare att återkomma.
  • Se till att ha med ett formulär av något slag för att samla in e-postadresser från dina besökare. Följande länk ger dig förslag: http://help.verticalresponse.com/how-to/tutorial/opt-in_forms/

Använd Facebook-sidor

  • Skapa en Facebook-sida för ditt företag där du kan engagera din publik och öka medvetenheten om ditt varumärke.
  • Fråga dina e-postprenumeranter om de vill ”gilla” din Facebook-sida. Du kan också lägga till länkar till din Facebook-sida på övriga sociala medier som Twitter, eller i din blogg.
  • Lägg till ett formulär för att samla in e-post. (Se punkt 5 ovan)
  • När du har skickat ut en e-postkampanj – dela med dig av länken till den på Facebook för att utöka räckvidden för ditt budskap.
  • Ställ in din blogg eller ditt Twitterkonto så att inläggen automatiskt uppdateras på ditt Facebook-konto.
  • Klicka på ”gillaknappen” på de företags facebooksidor som du samarbetar med. Engagera dig även genom att kommentera på deras inlägg. På detta sätt kommer du att synas av även deras läsare och därmed ökar du din exponering.
  • Se till att uppdatera din sida när du har exempelvis extraerbjudanden. Om möjligt kan du även skapa ett ”endast för Facebook”-erbjudande. Detta kan öka nyfikenheten och driva trafik till din Facebook-sida.

Twittra för bättre affärer

  • Skapa ett Twitterkonto för ditt företag.
  • Hitta kontakter på Twitters ”följafunktion”. Twitter har en ”hitta”-länk när du har skapat ditt konto. Den kommer att rekommendera personer som du kan följa. Du kan också söka efter personer med Twitters sökfunktion.
  • Hitta personer som skriver om ditt företag på Twitter. Sök på ditt företagsnamn, ditt eget namn och de produkter eller tjänster du säljer. Kolla sedan några gånger om dagen om du behöver kommentera eller svara på vad de skriver. Följ även dina konkurrenter på Twitter för att hålla dig à jour om vad som händer i din bransch.
  • Skriv in alla de domäner du äger i tjänster av typen http://backtweets.com för att se vilka som vidareförmedlar ditt innehåll. Sedan kan du följa dem och delta i diskussionen.
  • Var konsekvent med att posta regelbundna uppdateringar och var noga med att svara på kunders kommentarer eller frågor om ditt varumärke. Balansera dina egna ”reklaminlägg” med intressanta artiklar, branschnyheter, pressmeddelande och andras tweets.
  • När du har skickat ut en e-postkampanj – dela med dig av länken till den på Twitter för att utöka räckvidden för ditt budskap.

Nätverka genom LinkedIn

  • Skapa en LinkedIn-profil.
  • Skapa en profil för ditt företag och mata in så mycket information som du finner lämpligt. Ju mer information du lägger in desto fler kommer att kunna hitta till din profil.
  • LikedIn gör det lätt att lägga till din blogg, dina Twitterinlägg och till din portfolio. Dra nytta av denna viktiga funktion.
  • Publicera alla jobberbjudanden, eller anbudsförfrågningar på LinkedIn.
  • Delta i branschvisa samtalsgrupper. När du registrerar dig för att ta emot nyhetssammandrag så kan du se vilka grupper du kan delta i. Genom att tillföra vad du vet i gruppen så kan du knyta goda förbindelser med kunder, prospects eller industriledare.
  • Skapa en ”grupp” som relaterar till din verksamhet. Detta kommer att få kunderna att lättare komma ihåg dig, samtidigt som du bygger dina kundrelationer i en professionell miljö. Du kan också hitta ditt varumärkes förespråkare – de som talar väl om din verksamhet och säger positiva saker om ditt varumärke.

Uppdatera information via din e-post

  • Skicka e-post till alla dina kontakter om att du finns på de sociala nätverken.
  • Var noga med att skriva skälen till varför dina kunder borde delta i dina grupper och följa dig. (Exempel: ”Du kommer att bli först att ta del av erbjudanden”).
  • Gör en e-postsignatur med dina företagsuppgifter och inkludera detta i all din e-postkommunikation.
  • Länka till dina sociala nätverk i din e-postsignatur och inkludera detta i all din e-postkommunikation. Många av dina mottagare kommer att vidarebefordrar brevet till andra som då också får ta del av dina länkar.
  • Lägg till länkar i din personliga e-postkommunikation. Du kan också uppmuntra dina anställda att de använder de länkarna i all affärskorrespondens.
  • Lägg till länkar till dina sociala medier i till exempel kvitton, verifikationer, affärsbeslut och visitkort.
  • När du kör erbjudanden genom sociala medier, se till att få med en länk med ”registrera dig för våra e-postutskick”. Om du till exempel har en tävling så kan du skriva att alla vinnare kommer att bli tillkännagivna via e-post (”registrera dig här så får du reda på vem som har vunnit”).

Många småföretagarna tycker att tidsbrist är den största anledningen till att man inte engagerar sig i de sociala medierna. Med denna checklista kan du spara tid genom att klokt utnyttja varje tillfälle som ges. Genom att följa dessa enkla steg kan du få ditt företag socialt på nätet och därmed hitta dina goda ambassadörer, samtidigt som din kontaktlista bara växer.

Läs mer om vårt verktyg för nyhetsbrev

Källa: VerticalResponse