undefined

Metaforer är ett lysande sätt att förstärka det man vill ha sagt och på ett effektivt sätt få mottagaren av förstå budskapet. En bild av tandborstar kan till exempel förklara en människas civilstatus på mindre än en halv sekund.

En bild av två tandborstar på badrumshyllan symboliserar tvåsamhet och samboliv, medan bara en tandborste på samma plats signalerar ensamboende. Genom ljus och komposition kan du sedan göra denna information känsloladdad. Ett fyrkantigt format med de två tandborstarna, centrerade i varmt ljus talar om för mottagaren att det rör sig om ett harmoniskt och lyckligt samboliv. Medan en stående bild med den ensamma tandborsten långt ut i kanten i dunkelt ljus, ger oss en känsla av utsatthet och ensamhet.

Även representativa motiv är effektfullt och bra om man vill väcka uppmärksamhet. När bara en liten detalj får stå för bildens berättelse. Exempelvis en närbild av gruset som sprutar kring ett bildäck. Du kanske inte ens behöver se hela däcket för att registrera budskapet: Fart. Hjärnan bygger själv upp resten av bilden kring däcket. När vi får använda fantasin triggas vår nyfikenhet.

Tänk dock på att inte vara allt för abstrakt. En bild som har för många tolkningsmöjligheter eller för långsökta metaforer går sällan hem, utan det ska vara ett budskap som går att förstå på en bråkdels sekund. Då har bilden som bäst effekt.

undefined

Att komma ihåg för en fungerande bild:

1. Tänk på syftet. Vad ska bilden berätta?

2. Väck uppmärksamhet

3. Tänk på mottagaren

4. Gör bilden spännande

5. Utnyttja bildens retorik. Tänk på att bildens budskap ska samarbeta med texten.

Fem tips för bästa bildsättande:

1. Byt vinkel, fotografera till exempel från knästående. Eller varför inte genom ett staket?

2. Använd en oväntad beskärning. Kanske vinner bilden på ett annat format.

3. Prova svartvitt eller en annan kontrastgrad.

4. Fundera på metaforer. Vad symboliserar berättelsen? Vad är det första du kommer att tänka på?

5. Om du har flera bilder, till exempel ett reportage, variera utsnitt, format och vinkel. Då bibehåller du betraktarens intresse.