Så väljer du bild till text.

Artiklar med bilder blir generellt sett mer lästa än artiklar utan bilder. Men det duger inte med vilken bild som helst. Det finns några saker som kan vara bra att tänka på när man vill lyfta sin artikel med hjälp av en bild.

undefined
Samarbetar dina bilder med texten?

Tänk igenom syftet

En bild har alltid ett syfte. Vad vill du att din bild ska säga? Kanske berättar den en särskild historia, kanske är den tänkt att väcka en viss känsla eller finns den där som vacker dekoration? Kanske ska bilden förklara hur något fungerar, eller helt enkelt beskriva hur någon ser ut? Ska den roa, sälja, lära ut eller rent av skrämma?

Oavsett vad just din bild berättar så är det viktigt att den finns där av en anledning. En bild som inte tjänar sitt syfte blir lätt intetsägande och tråkig, vilket drar ner helhetsintrycket för artikeln. Den kan kännas onödig och hindrande i läsningen. I värsta fall blir en ogenomtänkt bild till och med missvisande.

undefined
Vad ska du förmedla: En känsla, en beskrivning eller är bilden en dekor?

Bli uppmärksammad i bruset

Bilden behöver väcka uppmärksamhet för att stå ut i informationsbruset. Om bilden är intressant blir också texten mer spännande att titta närmare på. Det finns många sätt att sticka ut på. Färger, udda former, nya vinklar eller ett uppseendeväckande motiv.

Men det räcker inte att vara chockerande. När du väl har fått uppmärksamhet behöver din bild också vara intressant.

Intresse väcker man effektivt med känslor. Men det är viktigt att känslan bilden ger måste passa sammanhanget. En bild på ett gråtande barn passar illa till en reklamtext för en friförskola. Men om det är en nyhetstext om hur barnen far illa av dålig miljö på förskolan skulle den bilden fungera utmärkt. Då förstärker bilden istället innehållet i texten.

Vem nås av bilden och var?

Det är förstås viktigt att bilden väcker ”rätt” känsla. Vårt synsinne sitter ihop med minnet och erfarenheten och därför kan vi uppfatta och tolka bilder på olika sätt. Tänk efter vem som ska titta på bilden. Vem ska den locka? Och vilken känsla ska den personen få? Semestersugna föräldrar tittar antagligen inte på bilder från hotell på samma sätt som partysugna ungdomar. Vi har olika behov och olika smak, och det påverkar vilka känslor bilder väcker i oss.

undefined
En skön semester eller sorglig händelse?

I vilken kanal ska bilden publiceras?

Tänk på var bilden ska återges. Ska den tryckas i papperstidning, ska den publiceras på webben eller ska den rent av återges på en stortavla utomhus? Var mottagaren möter bilden kan ha betydelse för bildvalet. En bild som har konkurrens från många andra bilder eller en rörig miljö behöver vara mer uppseendeväckande än en bild som inte har några störande element omkring sig. Kanske innebär presentationen också begränsningar av mer praktisk karaktär. Till exempel blir kanske inte alla färger lika bra när de trycks på olika sorters material.

Använd teman eller variera

Vilken färgskala ska bilderna följa? Eller gör sig bilden kanske rent av bäst som svartvitt? Även här avgör sammanhanget. Bildreportage vinner ofta på att ha ett genomgående tema i bilderna, med samma sorts färgskala och kontraststyrka. Men att variera kan också vara en styrka. Att varva färgbilder med svartvita kan till exempel vara ett effektivt sätt att belysa skillnader mellan förr och nu.

undefined
"Det var bättre förr"

 

Tack bildarkivet.se för ett gott samarbete

I våra produkter ingår både en grym bildredigerare och ett bra bildarkiv beställ ett kostnadsfritt demokonto redan nu!