Beror det på att människor skriver mindre? Nej tvärtom! Naturligtvis är det en följd av de många tekniska hjälpmedel vi har snabbt har fått tillgång till de senaste åren. På 60-talet fanns det en skrivmaskin i varje hem av rang. Sedan gjorde hemdatorerna sitt inträde under 80-talet. Nu går vi alla (nåja, nästan i alla fall) omkring med en smartphone i fickan och en surfplatta ligger i varje vrå i huset.

Skrivandet har blivit vardagssysselsättning för nästan alla människor på jordklotet. Kommunikationen mellan människor över hela världen är blixtsnabb. Det har i själva verket aldrig har skrivits så mycket text som i dag. En uppgift vi snappade upp för en tid sedan säger att hälften av all text som någonsin skrivits i världshistorien är skriven de senaste fem åren.

Vårt skriftspråk är också mycket föränderligt. De som väljer att läsa våra texter blir kräsnare och kräsnare. På webben är det lätt att bara klicka bort en text som vi finner ointressant. Detta ställer så klart höga krav på skribenten som ska skriva för webben.

Om du vill bli en god webbskribent så gäller i vanlig ordning det gamla citatet ”repetition är kunskapens moder”. Men det skadar inte att ta genvägen och lära sig några av de viktigaste punkterna för att få större uppmärksamhetsvärde på sina texter.

Framförallt inom marknadsföring är det viktigt att du kan knepen att locka läsarna till just din text. Nedan ser du några punkter du bör ta hänsyn till när du skriver för webben och vad du ska tänka på när du skriver för nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

1. Kom till saken

Om det är något som Internet har lärt oss så är det att skumläsa. Om vi inte snabbt hittar något intressant så går vi vidare. Därför gäller det att snabbt komma till poängen när du skriver för webben. Även om du skriver en ”Om oss”-sida för din webb, så behöver du inte nödvändigtvis berätta företagets historia från början utan inled med det som är viktigast. Ibland kan en fråga eller en kort historia vara en bra inledning för att locka läsaren in i texten. Men givetvis bara om den är relevant för resten av texten.

2. Undvik långa stycken

Ett stort sjok av text avskräcker läsaren. Och särskilt på webben ska vi tänka på att fatta oss kort. Om texten blir lång – dela in den i flera korta stycken.

Om någonting förklaras lättare genom en bild eller grafik så använd det. Vi har lättare för att snabbt ta in de visuella intrycken än vi tar oss an en textmassa. Använd gärna underrubriker. Det lättar upp texten och gör det lättare att hitta för den som skumläser. Lägg in länkar istället för väldigt långa berättelser. Då kan läsaren själv klicka sig vidare om denne vill veta mer.

3. Var lite personlig

Via webben besöks du också av personer som inte är insatta i det du gör. Så använd inga krångliga facktermer. Och du behöver inte vara formell. Skriv gärna ”jag” och ”vi”. Det ger personlighet till texten och gör den mer intressant när du skriver för webben.

Skriv som du pratar. Om du sålde produkten öga mot öga med kunden skulle du säkerligen inte använda så långa och krångliga meningar, utan ha ett mer personligt tilltal.

4. Att skriva för e-postmarknadsföring

Fokusera på kundens behov! Det kan inte nog påpekas hur viktigt det är att du svarar på kunden frågor om ”Vad får jag ut av den här?” och ”Hur gör det här min vardag lättare?”. Det är lätt att fastna i att berätta om alla tjusiga funktioner som produkten har och glömma bort läsaren. Fokusera istället på varför kunden behöver produkten.

Istället för att bara skriva att jackan du säljer har många fickor, kan du berätta hur mycket saker man får plats med i fickorna. (Kanske man inte ens behöver någon väska..!) För kunden är det viktigast vad produkten kommer att ge dem.

 Huvudsaken med e-postmarknadsföring är att få läsaren att agera. Därför får det inte råda osäkerhet kring hur man går tillväga för att köpa produkten. En ”Köp nu”-länk eller kontaktuppgifter ska finnas väl synligt utan att läsaren behöver skrolla ner.

Inget säljer en produkt bättre än ett gott rykte. Men se till att citat från tidigare köpare ger något för de nya. ”Jag älskar den här produkten!” säger inte tillräckligt mycket. Däremot ”Jag älskar den här produkten för tack vare att den sparar jag 5 000 kronor per år” förklarar mycket bättre. Se också till alla citerade kunder får rätt namn, företag eller ort så att du blir trovärdig.

5. Att skriva för nyhetsbrev

Ämnesraden är extra viktig när man skriver nyhetsbrev. Med bara 40-50 tecken ska du se till att mottagaren tycker det är värt att läsa brevet. Tänk på att även här är det viktigt att fokusera på kundens behov. Vad får denne ut av att läsa ditt brev?

Ibland kan det vara svårt att komma igång med att skriva sitt nyhetsbrev. Hur skriver jag ett bra nyhetsbrev? Men tänk först och främst på vad du har för nytt att berätta. Vad har ditt företag för nyheter som du vill dela med dig av? Har du några tips eller råd för dina läsare? Du anar inte hur många fler som läser ditt nyhetsbrev om de vet att det kan hjälpa dem med någonting. Mervärde!

6. Gör dina texter mer sökbara

Sökmotoroptimering innebär att man försöker få till exempel en hemsida eller en blogg att hamna högt upp på sökmotorer som Google när man söker på ett visst ord. Om ditt företag sysslar med ”mekanikkonstruktion” är det önskvärt att just ditt företags hemsida kommer upp som sökträff när du söker på detta ord. Men det räcker inte att kasta in ordet lite här och var i texterna. Texten ska kännas relevant för besökaren och orden ska falla in naturligt i ordflödet. Det är då besökarna verkligen stannar upp och läser din text. Och det är också detta som så småningom leder till fler besökare och som därmed ökar sökbarheten på till exempel Google. Till exempel så hamnar den här texten högt i Google när du söker på "Att skriva för webben"

7. Skriv journalistiskt – inte minst för sökbarhetens skull

Den journalistiska principen att man börjar med det viktigaste och sedan fyller på med text i fallande relevansordning är ett framgångsrecept, inte bara vad gäller att få texterna lästa, utan också för sökmotoroptimeringens skull. Nyckelord och fraser som är relevanta för det ämne du skriver om ska komma tidigt i texten, till exempel i rubriker och ingresser. Men som vi tidigare påpekat – tryck inte in orden utan eftertanke. Orden ska kännas naturliga i sitt sammanhang.

8. Att länka sin text

När du arbetar med webben som medium så ska du också vara noga att utnyttja alla de fördelar som du kan erbjuda dina läsare. Möjligheten att länka vidare din text till andra texter är en sådan fördel. Om du skriver en text som handlar om styrketräning och du nämner ordet ”hypertrofi” i texten så kan det finnas en och annan läsare som inte känner det ordet. Då kan man länka det ordet till en sida som beskriver ordet – till exempel till Wikipedia. Du kan också länka till andra webbplatser som tar upp samma ämne. Naturligtvis kan du också länka till andra sidor på din egen webbplats – på så sätt gör du din besökare uppmärksam på att du har mycket att erbjuda på din webbplats.

9. Länkning för sökmotoroptimering

Ju fler länkar som leder in till din webbplats, desto bättre sökmotoroptimering. Om andra väljer att länka in till din desto fler besökare får du och desto högre rankas din sida. I vissa fall kan det löna sig att länka till ett annat företags webb som sysslar med ungefär samma sak som du, mot att detta företag i sin tur länkar tillbaks till dig. På så sätt har ni snabbt och enkelt ökat träffytan på nätet åt varandra. 

10. Glöm inte att sätta ord till dina bilder

Dessa tips handlar om text. Men det skadar inte att nämna bilder i detta sammanhang. Bilder gör din webbplats visuellt attraktiv och ökar dessutom sökbarheten ytterligare eftersom fler och fler söker bilder via Google. Men glöm inte att skriva bildtexter! Det är bara då de kan bli sökbara. Dessutom är det just bildtexter som ögat fastnar först på när man ”scannar över” en sida med ögonen. Därför är just bildtexten en ypperlig chans för dig att locka din läsare in i din text.

11. Bryr sig någon om vad du egentligen gör?

Skriver du nyhetsbrev för att göda ditt eget ego? Inget fel med det… men om det är det du gör så kan du sluta läsa nu, för då har vi inga bra råd att ge dig. Om du däremot skriver nyhetsbrev som du önskar att så många som möjligt av dina kunder ska läsa så kan du lyssna på detta viktiga råd:

Utgå alltid från vad dina läsare vill få reda på.

Du ska inte utgå från att dina läsare är överdrivet intresserade av att ditt företag har anlitat en ny revisor. Eller att ni har köpt nya möbler till ert huvudkontor.

Vissa företagshändelser kan dock vara av intresse – om ni har fått en ny stor kund, om ni har lanserat en ny produkt, eller om ni har vunnit något pris. Men var sparsam med att redogöra för era egna framgångar.

Det är som i övriga livet: Självsäkerhet kan vara attraktivt. Självgodhet är dock oftast motbjudande även när du skriver för webben.

12. Lyft fram dina kunders framgångar

Alla gillar smicker. Det är också ett väl beprövat försäljningsknep genom årtusenden. Genom att flytta fokus från din egen förträfflighet till att fokusera kundens framgångar visar du ödmjukhet och professionalitet. Publicera gärna så kallade kundcase i dina nyhetsbrev. Ett kundcase är en kort artikel i reportageform där en nöjd kund berättar om sina egna framgångar i relation till ditt företags produkter eller tjänster. Visa gärna hur framgångsrika dina kunder har varit (med det underliggande budskapet att detta beror på att ditt företag har varit en del i framgången).

13. Tilltala läsaren med ”du”

Den som läser din text läser den i regel individuellt. Det förekommer sällan i dagens samhälle att nyheter högläses unisont. Därför är det alltid en person åt gången som du tilltalar. Denna person ska du tilltala i andra person singularis. Det vill säga ”du”.

Bruket av ”Ni” när du tilltalar en läsare är föråldrat. Det kan till och med verka avståndstagande och kyligt. Ofta förekommer ordet ”du” med stor bokstav (Du). Det är rent felaktigt.

Skriv för guds skull inte ”kunderna”, ”klienterna” när du tilltalar dessa. Då blir avståndstagandet mycket uppenbart.

Bortsett från de mer grammatiska anledningarna så ger det också texten en mer personlig och mjuk prägel att använda ordet ”du”. Du får helt enkelt bättre kontakt med din läsare. Den kommer att känna sig trygg och omhändertagen (nåja, något åt det hållet i alla fall).

14. Är det ”du” eller ”vi” som skriver?

Om man representerar ett företag, och avsändaren är hela företaget så kan man använda formen ”vi”. Om man däremot bara representerar sig själv så ska man inte använda ”vi” utan ”jag”. Undantaget är om du är drottningen av England som använder sig av formen ”pluralis majestatis” när hon refererar till sig själv. (Eller Witney Houston som kallade sig ”we” och refererade då till henne själv och hennes röst).

Är du enmansföretagare? Använd då helst inte formen ”pluralis majestatis”. Sådant brukar snabbt genomskådas…

15. Bryt mot skrivreglerna…

Detta tips riktar sig mot de mer erfarna skribenterna. Är du oerfaren inom skrivandet så kan du bortse från detta. Att bryta mot givna normer är ett bra sätt att väcka uppmärksamhet. Men det måste vara oerhört tydligt för läsaren att skribenten verkligen vet vad han/hon gör.

Om man verkligen bara måste ha en rubrik med tre utropstecken på rad så måste man känna till att detta är fel enligt normerna. Det måste också vara motiverat på något sett. Likaså gäller medvetna felstavningar som är avsedda att väcka uppmärksamhet. Eller språklekar av olika slag.

Men var försiktig. Även om du själv vet att du bryter mot en regel så kanske inte läsaren uppfattar att du vet att du bryter mot regeln.

16. Var intresserad av det du skriver om

Eller låtsas åtminstone vara det. Lägg ner lite känsla på det ämne du skriver om. Det är lätt att identifiera en text som är skriven under tvång. De brukar bli tråkiga, invecklade och onödigt pratiga. Detta för att skribenten gärna vill dölja sin oförmåga eller ovilja att skriva om ämnet genom floskler och tomma ord.

Ska du skriva något så ska du ha intresse av det du skriver om. Det blir alltid bättre då. Om du inte är intresserad av ämnet själv så kan du försöka hitta någon annan på ditt företag eller i din organisation som är intresserad av ämnet.

Det är ungefär som att laga mat. Du lagar bättre mat om du själv tycker om det du lagar. Hur roligt är det att anrätta en ceviche om du hatar skaldjur?

Läs mer om vårt verktyg för nyhetsbrev

Lär dig mer om hur du skriver bra för webben i vår åtta delar långa artikelserie