Bloggar

Avgränsa ditt ämne! Fundera över vem som ska läsa det du skriver och anpassa språket efter det. Bör du använda fackuttryck eller inte? Du bör åtminstone ha tid och ork att uppdatera bloggen en gång i veckan. Gärna oftare. Du måste också avsätta tid för att uppdatera gammal eller felaktig information och för att kontrollera att gamla länkar fungerar.

Kombinera nyheter med mer genomarbetade artiklar.

Kommentera andras bloggar och det som händer inom ditt aktuella område. En butik kan med fördel fota nya produkter och kommentera helt kort. Ett konsultföretag kan skriva om ny kunskap och forskning inom deras aktuella område. Länka till andra – och be andra länka till dig.

Varför?

  • En blogg är ett utmärkt komplement till din webbsida.Webbsidan är oftast statisk där förändringar inte sker kontinuerligt. I en blogg kan aktuella händelser enkelt uppdateras och justeras vid behov.
  • Bloggar trivs i sökmotorerna och kan snabbt få ditt företag att klättra i informationsflödet. Bloggar läses i hög grad av journalister, viktigt branschfolk och potentiella kunder.

 Tio bloggtips

  • Börja med att planera och bestämma bloggens riktlinje. En blogg bör vara tydlig och konsekvent i sitt innehåll.
  • Var även tydlig med vem som är avsändaren. Att försöka framstå som en oberoende källa och använda en spökskrivare kommer inte fungera.
  • Uppdatera bloggen regelbundet och se till att ha ett jämt flyt i skrivandet. Helst en gång om dagen för att bygga upp en läsekrets.
  • Tänk sökord när du postar. Vilka ord vill du ska vara relevanta på Google?
  • Länka till intressanta artiklar och andra bloggare. Ge och du skall få. Detta kan bidra till att andra länkar tillbaka till dig.. Försök att få företagsparters och leverantörer i ditt nätverk att länka till dig från sina sajter eller bloggar.
  • Kommentera och engagera. Tillåt kommentarer i bloggen och besvara konstruktiv kritik. Kommentera även hos andra bloggar och dela med dig av din kunskap.
  • Använd dig av RSS-funktioner och gör det enkelt för dina läsare att prenumerera på inlägg via olika kanaler eller nyhetsbrev.
  • Gör det lika enkelt för läsarna att dela med sig av dina inlägg via Facebook, Twitter eller e-mail.
  • Synkronisera bloggen med dina övriga medier så att uppdateringar sprids på Facebook och Twitter.
  • Att blogga ska vara roligt, utvecklande och inspirerande. Våga vara personlig med dina läsare och håll en öppen dialog.

Ladda ner våra handböcker här och lär dig ännu mer om nyhetsbrev, events och marknadsundersökningar och enkäter.

Här kan du prova våra produkter för nyhetsbrev, enkäter och events helt gratis.