Att skriva nyhetsbrev

• Vad journalisten själv egentligen tycker får aldrig vara uppenbart i texten. Texten byggs istället runt en eller flera intervjupersoner som uttalar sig. Citaten används för att stödja berättelsen och för att föra den framåt.

• Ett annat knep som journalisten använder för att ge ett trovärdigt intryck är att hänvisa till undersökningar, statistik, forskning, rapporter och annat som kan stödja berättelsen.

• Så kallade ”pratminus” förekommer oftast i svenskspråkiga tidningar (och böcker).

”Citattecken” används mindre ofta vid så kallad direkt anföring i svenskspråkiga texter. Det vanligaste är: – Jag hörde bromsar som skrek, och när jag tittade upp så small det, berättar Karin Larsson.

Bra-att-ha-frågor

Journalister får lära sig att ställa följande frågor när de ska skriva en text. De är bra att ha i bakfickan om du måste skriva eller intervjua någon helt oförberett:

När – hände det? ska det hända? ska det åtgärdas?

Var – hände det? ska det hända?

Hur – hände det? kunde det hända? ska ni göra nu?

Varför – hände det/hände det inte? gör/gjorde ni inget?

Vad – hände? har hänt? ska hända?

För vem – är det bra eller dåligt?

Ladda ner våra handböcker här och lär dig ännu mer om nyhetsbrev, events och marknadsundersökningar och enkäter

Här kan du prova våra produkter för nyhetsbrev, enkäter och events helt gratis