Skriv kort

Några tumregler:

• Texten får vara höst 1 500 tecken inklusive mellanslag.

• Texten ska synas på skärmen utan att läsaren behöver skrolla mer än en gång på en normalstor bildskärm.

Men det finns inga regler utan undantag. Idag surfar folk på paddor och i smarta telefoner. Använd ditt omdöme. Tänk på din läsare och försök att anpassa din text.

Stryk ner

Ovana skribenter skriver gärna för långt, omständligt och detaljerat. Det är jobbigare och svårare att skriva kort än att skriva långt. Det bästa sättet är att försöka rensa texten i flera omgångar. Var stenhård mot dig själv: Vilka stycken, meningar eller ord kan du ta bort. Stryk, stryk, stryk! Be gärna någon annan att titta på din text med kritiska ögon. Försök att inte ”försvara” din text när du får ”kritik”, utan tacka för hjälpen och ta dig en ordentlig funderare: Vem är det du skriver för egentligen? För dig själv eller för din läsare?

Börja med det viktigaste

Hjälp din läsare att förstå vad som är viktigast. Vad du har kommit fram till. Vad projektet har resulterat i. Tänk på en pyramid. Placera den viktigaste informationen i toppen och fyll på med bakgrund och fakta längre ner i texten – eller strukturen.

Exempel

Före:

Malmö den 30 juni 2011, Projektråd. Representanter för skolledning, byggföretag, byggbranschen och regionförbunden i Skåne träffas för att tala om viktiga framtidsfrågor för regionens byggindustri. Hur vi ska omvandla ny kunskap och forskning på energi- och klimatområdet till kunskap hos eleverna på Bygg- och Anläggningsutbildningen är en viktig fråga.

(Här har skribenten börjat ”från början”. Först i slutet av texten får vi veta det viktiga…)

Efter redigering:

Bygglärarna i Malmö har fått ny energi- och klimatkompetens. Och ett nytt projekt har startat som ska energi- och klimatanpassa utbildningarna.

(Så här blev inledningen efter att vi hade redigerat den. Det viktigaste först. Sedan berättade vi om detaljerna.)

Försök också att börja med det viktigaste när du formulerar en mening. Låt läsaren slippa kämpa i ”uppförsbacke” för att komma fram till det som är intressant.

Ladda ner våra handböcker här och lär dig ännu mer om nyhetsbrev, events och marknadsundersökningar och enkäter

Här kan du prova våra produkter för nyhetsbrev, enkäter och events helt gratis