Potentiella kunder vill läsa om vad du har att erbjuda och vad som skiljer dig från dina konkurrenter. De vill till exempel veta om din produkt eller tjänst är prisvärd, om du kan din sak och om du är seriös, erfaren och trevlig att ha att göra med. Befintliga kunder ska du försöka behålla till varje pris. Det är dyrt och tidsödande att skaffa nya. Ge dem anledning att titta in på din webbplats då och då eller att läsa ditt e-nyhetsbrev.

Berätta om nyheter och erbjudanden. Dela med dig av det du kan inom det område som intresserar dina kunder. De som har ett gott öga till dig – eller ett ont. Har du tänkt på att du förmodligen både har okända beundrare och sådana som ogillar dig där ute. Utan att du vet om det, eller tänker på det, finns det människor som är intresserade av dig och det du sysslar med. De kan fälla omdömen och fatta beslut som påverkar dig och ditt företag. Opinionsbildare i det fördolda.

Var noga med vilken information du lägger ut på din webbplats. Studenter surfar ofta runt på nätet i jakt på praktikplatser, uppslag till examensarbeten eller för att söka information om olika företag. Om du ger ett trist och tråkigt intryck kan det få konsekvenser för om du kommer att lyckas rekrytera viktiga medarbetare i framtiden.

Tänk också på att sidan kan få besök av kvalificerade personer som är på jakt efter en ny anställning. Journalister, bloggare och andra opinionsbildare söker fakta eller är på jakt efter graverande uppgifter. Be gärna någon utomstående titta på din webbpalts med kritiska ögon. Om ni har dessa tre frågor i åtanke vid alla er planering och under era möten så kommer ni att ha lättare att hålla er på rätt spår i er planering.

Ladda ner våra handböcker här och lär dig ännu mer om nyhetsbrev, events och marknadsundersökningar och enkäter

Här kan du testa våra produkter för nyhetsbrev, enkäter och events helt gratis