Att skriva för webben

Det är mycket som måste funka – designen, bilderna, språket, innehållet och länkningen – dels inom din egen webbplats, dels till och från webbplatsen. Den här texten handlar om språket. Ta hjälp av proffs, eller fråga någon som kan, om du inte känner dig säker på hur du ska göra. Tänk också på att övning ger färdighet. Viktigast av allt – lär känna din målgrupp. Ta reda på vem det är som du skriver för, vad dina kunder eller läsare vill, och behöver, veta.

Vi skumläser på internet

När vi söker information på nätet läser vi inte på samma sätt som när vi läser en bok eller en tidning. Lässituationerna är totalt olika. Man brukar säga att datorn, läsplattan och mobilen är framåtlutade medier, läsaren är ivrig och otålig i jakten på information. Boken eller tidningen är bakåtlutade medier, läsaren har valt ut vad han eller hon ska läsa och är fokuserad och koncentrerad. Undersökningar visar att ungefär hälften av dem som läser på webben är så kallade skannare. De ögnar snabbt igenom texten på jakt efter nyckelord som intresserar dem. Resten är så kallade metodiska läsare som läser från början till slut. Men de bestämmer sig tidigt för om de ska fortsätta läsa eller inte.

De flesta som surfar runt på nätet söker specifik information. Undersökningar visar att vi läser ungefär en femtedel av det som finns att läsa på en webbplats. Vi hoppar när vi läser. Pratiga och luddiga texter, som kan funka i en tidning, lockar få läsare. Säg det du ska säga. Det som är viktigt. Sluta sen. Men. Om din läsare blir intresserad av din text vill han eller hon gärna läsa mer. Då är det inget som hindrar att du verkligen brer ut dig och berättar utförligt om ditt intressanta ämne när du skriver för webben. Håll därför texterna i de översta nivåerna korta. Längre ner i strukturen kan du placera de utförliga texterna. Här kan du också lägga pdf:er på broschyrer, utredningar och beskrivningar.


Ladda ner våra handböcker här och lär dig ännu mer om nyhetsbrev, events och marknadsundersökningar och enkäter

Här kan du testa våra produkter för nyhetsbrev, enkäter och events helt gratis