Är dina inaktiva prenumeranter verkligen inaktiva?

Detta kanske förvirrar dig en aning. Några av de som du tror är inaktiva kanske i själva verket är aktiva. Nedan finner du tre exempel:

De kanske får dina mejl men aktiveras på ett sätt som du inte kan mäta kanske genom en annan kanal.

Undersökningar har visat att kunder som tar emot mejl inte alltid gör sina affärer via detta mejl, utan i stället lyfter telefonluren och ringer i stället. Frågan är då om de kan anses vara inaktiva om de helt enkelt konverterar till ett annat medium. Du går därmed miste om beviset av att vara den utlösande faktorn till affären.

De kanske interagerar med dina mejl utan att det registreras.

Någon kan läsa vartenda ord du skriver men mejlet registreras inte som öppet eftersom personen kanske använder en mobil enhet eller har en mejlklient som endast visar en textversion av ditt meddelande. Om inte bilderna visas, så registreras inte öppningen. Detta scenario är särskilt troligt om du skickar den typen av mejl som inte kräver att du klickar för att få tillkomst till hela innehållet. (Som till exempel nyhetsbrev som visar hela artiklarna).

De kanske uppskattar dina mejl men väntar på det rätta tillfället att handla.

Undersökningar har visat att många inaktiva mottagare av digitala nyhetsbrev fortfarande vill finnas med i sändlistan, men att de inte behöver innehållet eller erbjudandet just för tillfället. De föredrar bara att ignorera dina meddelanden tills de är redo att handla. Detta är nämligen lättare än att avregistrera sig och vara tvungen att minnas URL:en eller att gå ut och googla vid ett senare tillfälle. Det vill säga: vissa kanske fortfarande vill ha dina mejl även om de inte har tid att läsa dem just nu. Dessutom kan det finnas ytterligare fördelar att sända till inaktiva mottagare. De kanske inte öppnar mejlen, men de ser ditt namn eller varumärke i inboxen och din meddelanderad, vilket kan trigga en handling i ett senare skede.

Hur lång tid ska gå innan man klassar en prenumerant som inaktiv? Här finns en flytande gräns som är avhängig många faktorer som målgrupp, vilken produkt man säljer, vilken tjänst man erbjuder och så vidare. Det kan röra sig om en månads passivitet till upp till ett års.

Nyckeln är i stället att identifiera de olika typerna av inaktivitet så att man kan justera det sätt som återaktiveringen ska ske. Detta är naturligtvis lättare sagt än gjort, men i de följande avsnitten kommer vi att ge några tips.

Även om du enbart använder en typ av återaktiveringstaktik, så tag i alla fall hänsyn till att vissa prenumeranter kan bli överraskade av att du anser dem inaktiva.

Har du en plan för hur du ska göra efteråt?

Hur går du vidare när du har fått respons från en tidigare passiv adress? Här krävs att man stannar upp och tänker till. Om du enbart plockar tillbaka dem i din aktiva fil så har du inte löst det grundläggande problemet – vad var det som en gång gjorde dem inaktiva?

Om du agerar på det sättet så behandlar man symptomen utan att gå till botten med problemen. Lös problemet och försök sedan att återfå uppmärksamheten.

Detta leder återigen till frågan om att förstå varför prenumeranten blir inaktiv. Om ditt meddelande inte längre var relevant så måste du först ta hänsyn till det problemet.

Därför är den bästa tiden för en återaktiveringskampanj strax efter att du har uppdaterat ditt budskap så att det ger mottagarna mervärde.