Här låter vi dig lära av andras misstag istället för att behöva göra misstagen själv.

För mycket text

Det absolut vanligaste felet vi gör är att vi skriver alldeles för mycket. Undersökningar har visat på att 40% av alla som läser nyhetsbrev fokuserar sin tid på att läsa rubrikerna i första hand, så lägg ditt krut på dessa. Håll därefter innehållet kort men innehållsrikt, och länka hellre vidare för mer information.

Tråkigt & opersonligt

Personliga nyhetsbrev har bättre slagkraft än opersonliga, men hur gör man egentligen för att få till en mer personlig känsla? En början kan vara att byta ut avsändarnamnet från ”företaget” och lägga till namnet på någon kontaktperson som avsändare, ex ”Lina från Företaget AB”. Därefter handlar det om att arbeta på språket och undvika trista, stela och alltför formella formuleringar. Föreställ dig att du skriver ett brev till en bekant och håll ungefär den tonen.

Du glömmer bort relationerna

Även om det slutliga målet kanske är att sälja så är det sällan populärt att bara prata om sig själv och sina produkter och tjänster. Risken med ett för säljorienterat brev är att du helt tappar relationen till läsarna. Ta fram innehåll som ger dina läsare något tillbaka, så som ett erbjudande, en handbok, tips & tricks eller stimulerande frågor att tänka vidare på.

Ämnesrader skrivna med versaler

Även om du föreställer dig att en ämnesrad skriven i versaler är ”en betoning” så kommer dina mottagare att uppleva det som att du skriker. Och ingen vill ha en skrikande person i sin mailkorg. Versaler kanske gör att du syns bättre, men det kommer sällan få mottagaren att läsa och intressera sig för dig. Det resulterar ofta mer i motsatt reaktion, och du blir troligen skräppostmarkerad på direkten.

No-reply adress - utan chans att svara

Att använda sig av en avsändaradress med namnet no-reply ger inte bara en opersonlig känsla, utan det säger också dina läsare att du inte är intresserad av någon feedback från dem. Håll istället dina kanaler öppna för kommunikation och låt dina läsare få svara om de har några frågor eller synpunkter – det ger en bättre bild av dig och ditt företag.