Ett ”trigger-meddelande” är ett meddelande som generas och skickas automatiskt till en person på grund av att han eller hon har utfört en handling, eller är involverad i en särskild händelse på webben. Det kan handla om ett e-postmeddelande med ett enkelt ”välkommen” när man registrerar sig för en viss tjänst, en orderbekräftelse eller ett ”grattis på födelsedagen”. Men det kan också handla om mer avancerad interaktion, till exempel påminnelse om nya produkter, ett formulär om vad kunden tycker om ditt företag, eller en förfrågan till kunden om att recensera produkten eller tjänsten.

Tips på hur du använder trigger mail

I marknadsföring så kan trigger-baserade meddelanden erbjuda en lång rad kommunikativa fördelar och generera nya affärsmöjligheter. Nedan listar vi en rad saker som man bör ha i beaktande när man ska införa ett trigger-baserat e-postprogram i sitt företag.

Ta reda på varför du ska använda trigger-mejl. En väl genomtänkt triggeranvändning kan med enkla medel ge dig en mycket god respons. Ta reda på var, hur och när det kan vara lämpligt att skapa en triggerbaserad e-postkampanj och på vilket sätt det gagnar både dig och dina kunder. Ett automatiskt e-postmeddelande, avsett att skapa merförsäljning, är endast verksamt om meddelandet är relevant för den målgrupp du skickar till. Var noga med att målgruppen får ett meddelande som de kan tänkas vara intresserade av i just det sammanhang som mottagaren befinner sig i.

Var noga med att mottagaren inte blir mejlbombad. Överös inte någon med automatisk e-post. Risken finns att en automatiserad sändning kan upprepas allt för många gånger om kunden till exempel gör flera köp. Begränsa automatiseringen av utskick till en och samma person. Försök att föreställa dig de tillfällen då du tror att mottagarna har fått nog meddelanden. Om en och samma person får samma typ av mejl tre gånger på en vecka kan du vara säker på att du kommer att förlora den kontakten i din e-postlista.

Var noga med aktualiteten. Alla trigger-baserade meddelanden ska kännas fräscha, uppdaterade och tidsbundna. Det är hela poängen med att använda en triggerfunktion. Du ska därför försöka hålla koll på när ett särskilt meddelande känns särskilt angelägna för en viss typ av mottagare. Ha koll på när dina kunder får sina meddelanden och när det kan vara aktuellt att skicka ett nytt.

Tänk dig in i kundens situation. Se till att dina utskick blir en positiv upplevelse för kunden. Fundera över hur vad dina kunder tycker är relevant information, hur ofta du tror att dina kunder står ut med nya meddelanden och vid vilka tider de kan tänkas vilja få sin information. Var noga med att försöka ingjuta förtroende hos dem.

Förenkla! Dina automatiska utskick ska på så mycket som möjligt återspegla din verksamhet och din image. När du väl har ”programmerat” din triggerkampanj kommer du inledningsvis att behöva testa dig fram för bästa sättet att tillfredsställa dina mottagare. Inled din triggeranvändning så enkelt som möjligt och bygg på med mer avancerade delar efterhand.

Kontakta gärna oss så kan vi berätta mer om hur du kan använda triggermejl i Postman. sales@paloma.se