Här följer 10 tips på hur du lyckas med ditt nyhetsbrev.

1. Följ en bestämd utgivningsplan och innehållspolicy

Det är viktigt för trovärdigheten att nyhetsbreven kommer ut i den takt som har utlovats. Det finns inget enkelt svar på hur ofta ett nyhetsbrev ska skickas, men det är viktigt att man försöker få ut dem i den takt som mottagaren finner behagligt. Prova dig fram till den bästa frekvensen för din målgrupp och håll koll på avanmälningar eller klagomål.

2. Skriv kort, relevant och kärnfullt. Du har bara ett par sekunder på dig

Läsbeteendet på webben skiljer sig från tryckt text. Det är till exempel lätt att trycka bort en text man finner ointressant och surfa vidare. Därför måste man fånga uppmärksamheten omgående. Gör rubrikerna tydliga, där innehållet sammanfattas samtidigt som det lockar till mer läsning. I brödtexten ska du börja med det viktigaste först.

3. Anpassa budskapet till målgruppen

Budskapet ska vara relevant för just din tänkta målgrupp. Det finns en anledning till att de har valt att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Var också generös med din kunskap, då får läsaren valuta för den tid han/hon lägger ner på läsningen. Du är expert inom ditt område, dra nytta av det.

4. Använd en snygg och enkel design

Professionellt utformade brev läses i större utsträckning visar undersökningar. Men professionellt behöver inte vara pråligt. Designen bör vara enkel men snygg. Det är trots allt innehållet som är viktigast för prenumeranten.

5. Använd bilder. Bra bilder förstärker ditt budskap

Rubriker och bilder är det som drar ögat till texten. Använd bra bilder för att locka läsare till artikeln. Men var försiktigt med upphovsrättsreglerna.

6. Skriv en intressant ämnesrad

Slarva inte med ämnesraden, det gäller nyhetsbrev så väl som för all e-post. Det är ofta det första intrycket man får av utskicket och det som i många fall avgör om det överhuvudtaget öppnas.

7. Gör det lätt för läsaren att avsluta

Låt det alltid finnas en avregistreringslänk i brevet. Mottagaren skall alltid ha möjlighet att avsluta sin prenumeration. Ingen vinner på att du skickar oönskade brev. Var också noga med att prenumerationen verkligen avslutas.

8. Avsändaren ska vara tydlig

Läsaren vill veta vem som står bakom informationen och ska också ha möjlighet att kontakta avsändaren. Var noga med att avsändar- och kontaktinformation finns lättillgängligt i nyhetsbrevet.

9. Följ upp hur ditt nyhetsbrev används

Får dina läsare det de vill ha? Är de nöjda med den produkt du erbjuder?

Genom att mäta och undersöka hur nyhetsbrevet används kan du rikta nyhetsbreven och göra dem ännu mer effektiva.

10. Använd de rätta verktygen

Det finns många olika tekniska lösningar för utskick av nyhetsbrev. Du underlättar ditt arbete genom att använda ett professionellt verktyg som passar just dina behov.