För att kunna hitta den perfekta tiden för utskicket behöver du förstå din målgrupp och deras vardagsrutiner. Du behöver ha någorlunda koll på vad de gör om dagarna, inom vilka yrken de befinner sig och när de normalt läser sin e-post.

Här bjuder vi på tre tänkvärda möjligheter att utgå ifrån när du ska planera tiden för ditt utskick!

Kafferasten på jobbet

I många traditionella kontorsbranscher finns väl implementerade rutiner för kafferaster och fika, åtminstone i det svenska arbetarklimatet. Klockan 10:00 och klockan 15:00 är två sådana heliga moment för många. Planera in utskicket så att det väntar överst i mailkorgen lagom tills de kommer tillbaka med nya krafter efter rasten. 10:15 eller 15:15 är två förslag.

Reklampausen i favoritprogrammet

Om din målgrupp kanske är egenföretagare som ständigt är uppkopplade så kanske du behöver göra ditt utskick mer oväntat för att skapa uppmärksamhet. Här kan du göra en analys över vad du tror att dessa personer kollar på för typ av program på TV på kvällarna, och matcha ditt utskick till reklampauserna – då många normalt tar upp mobilen och roar sig med i väntan på att programmet ska starta igen. Se till att slipa rubriken på ditt mail här också så att den skapar intresse.

Resetiden

Vet du med dig att din målgrupp pendlar mycket inom arbetstiden och ägnar tid på tåg eller buss? Passa på att ge dem något att läsa på vägen till jobbet genom att anpassa ditt utskick till den tid de sitter på tåget/bussen. Här kanske mornarna är att föredra snarare än att skicka ut det när de är på väg hemåt igen, trötta efter en arbetsdag – då de troligen inte är särskilt mottagliga.
Genom att sätta dig en stund och analysera din målgrupp och deras troliga vardagsrutiner kan du säkerligen komma på sådana typiska stunder under dagen som passar bäst för utskick. Se till att du tar dig tid att utvärdera dina utskick också, och testa olika tidpunkter. Det är när du testar och analyserar som du kommer att pricka närmare och närmare den ultimata tiden för utskick!