Vi står inför en pågående förändring av marknadsföringslandskapet – behovet av en ny typ av marknadsföring för att nå fram till en alltmer kräsen målgrupp är stort. Det handlar fortfarande om att nå ut, ändra beteenden eller åsikter, men att göra det på ett sätt som skiljer sig från traditionellt renodlad marknadsföring. Ett av greppen man kan använda sig när man skapar innehåll till nyhetsbrev, webb och sociala medier är storytelling – ett verktyg inom content marketing. Bra berättelser ger känsla och skapar engagemang. De ger liv till varumärket på ett lättillgängligt sätt.

Med bra och sanna berättelser kommer budskapet på köpet

Storytelling är egentligen ett uråldrigt grepp inom kommunikation. Vi har berättat sagor för barn för att ge dem moraliska lärdomar och för att skydda. Lärt dem undvika strömmande vatten med hjälp av Näcken och lärt dem fundera två gånger innan de tar en tur i skogen själva med hjälp av Rödluvan. Med en dramatiskt framställd historia är chansen att målgruppen verkligen tar till sig budskapet större. Kort sagt: en bra berättelse når fram. De är lysande när det kommer till att väcka känslor och skapa engagemang. När du börjar göra intressant och engagerande innehåll på webb, i sociala medier och framförallt i nyhetsbrev är chansen större att din läsare faktiskt stannar till och funderar över ditt varumärke – och chansen att hen stannar kvar som prenumerant på nyhetsbrevet ökar.

Prova vårt verktyg för nyhetsbrev, 300 utskick i månaden gratis!

Tips!

  1. Era berättelser finns inom företaget. I människorna, i historien och i vardagen. Ta vara på dem! För det finns garanterat en massa saker att lyfta. Era unika berättelser levandegör och underhå Det är ett ypperligt sätt att ta era nyhetsbrev och texter det där extra steget.
  1. Väck känslor, anspela på minnen, var levande! Var inte rädd för att lyfta även negativa berättelser som ni styrkta tagit er ur. Var inte heller rädda för att vara roliga! Och låt alltid människorna, hjältarna, få ta plats. Era berättelser ska kännas på riktigt.
  1. Glöm inte att även bilder och filmer berättar historier. Använd dem! De är tacksamma i alla sociala medier, de drar blicken till sig om de är smart framställda. I nyhetsbreven är de ultimata för att lätta upp texter och understryka budskap. Och måla bilder med orden. Hitta metaforerna som berättar det du vill säga på ett nytt sätt.
  1. Tänk hela tiden på din målgrupp. Det är dem du vill nå och det är de som ska agera efter att ha läst eller sett din webb eller ditt nyhetsbrev. Hitta saker som din mottagare känner igen sig i, då är chansen större att du budskap verkligen stannar kvar. Målet är att få mottagaren att känna att hen är där. Mitt i din engagerande berättelse! 
  1. Du vill att målgruppen ska kunna relatera och ta till sig din story. Du gör det genom att anspela på något gemensamt. På så sätt underbygger du målgruppens förtroende för just er och era produkter eller tjänster.