När du skickar iväg ditt nyhetsbrev märker du till din förfäran att många aldrig blir öppnade ens en gång. Du kliar dig i bakhuvudet och kan inte förstå hur man kan välja att inte läsa allt du har skapat för deras skull. Men oroa dig inte! Det här beror troligen bara på att du helt enkelt misslyckats med att övertyga dina läsare om varför de borde öppna mailet.

Sanningen är nämligen den att även om ditt nyhetsbrev innehåller massvis med värdefullt guld, så är det många som kommer att gå miste om det om du inte kan ta fram en tillräckligt bra orsak till varför de ska öppna just ditt mail.
Här kommer därför några tips som kommer att göra stor skillnad på din öppningsfrekvens, så att fler av dina kunder får möjligheten att ta del av allt du har att berätta!

Ge läsaren en orsak

Se till att det framgår vad läsaren får ut av att öppna ditt brev. Medlemsrabatter, exklusiva nyheter, läsvärda tips, möjlighet till förhandsvisningar etc.

Skriv inte i versaler

Att SKRIVA I VERSALER skapar säkert uppmärksamhet, men det skapar minst lika mycket irritation – så undvik denna typ av kommunikation.

Ljug inte

Att överdriva, ljuga eller ”spä på sanningen” är aldrig en bra idé. Nyfikna läsare kommer säkerligen att klicka, men det kommer troligen inte leda till köp och det kommer definitivt skada din trovärdighet.

Håll det kort

Använd utrymmet smart och håll dig inom 50 tecken (5-10 ord). Mer tid än så har du ändå inte på dig att skapa den uppmärksamhet du vill.

Skapa nyfikenhet

Ge läsaren en tanke den vill tänka på hellre än att ge dem innehållet rakt på sak. Ibland är det bättre att använda sig av tankeväckande frågor än ren och skär information. ”Vilken klänning ska du ha på nyår?” kanske är en bättre ämnesrad än ”Decemberrea med 30% rabatt på samtliga klänningar”.

Återspegla innehållet

Din ämnesrad ska återspegla innehållet i brevet. Ta fram 1-2 nyckelord och arbeta utifrån dessa för att på ett lockande sätt ge en förhandsgranskning av vad de kan läsa om.

Ge en anledning att skynda

Låt inte läsaren få en anledning att vänta med att läsa ditt brev, eftersom det troligen kommer att glömmas bort. Använd dig av kommunikation som ger anledning att läsa direkt, exempelvis ”Tidsbegränsat erbjudande” eller ”Bara idag”.

Var personlig

Läsaren behöver känna att brevet är relevant, och utan en personlig touch i ämnesraden kommer ditt nyhetsbrev att förbli oläst. Undvik ett byråkratiskt språk - tala direkt till mottagaren.

Skapa ett gratiskonto i Postman och kom igång med dina nyhetsbrev redan idag!