Visa vem du är

Var alltid tydlig med vem avsändaren av utskicket är. Den grafiska profilen med logga, färgscheman och bildspråk ska förstås genomsyra även dina nyhetsbrev. Tänk på att ditt utskick, främst bilderna, kan se olika ut i olika webbläsare och mejlklienter. Använd därför både text och bild. För mycket bilder riskerar att uppfattas som spam. Ha alltid ett tydligt budskap och skriv kort och koncist. Korta stycken, tydliga rubriker, fet och kursiv stil, punktlistor är några tips för att förenkla läsningen. Med ”Läs mer”-knappar länkar du till fördjupande texter på webben.

Anpassa ditt utskick till mobila enheter

Snart är det vanligare att människor öppnar sin e-post i en mobil enhet än via datorn. Det finns rapporter som visar att användningen av mobila läsare som smarta telefoner och surfplattor ökat dramatiskt de senaste åren.  Den ökade mobiliteten ställer krav på dina nyhetsbrev när du behöver tänka på att ditt utskick ska fungera i alla typer av läsare. Det finns några viktiga punkter att tänka på när du utformar ditt utskick, både vad gäller innehåll och design.

  • Förenkla e-postmeddelandet. Ha få ämnen, kategorier, underrubriker, länkar och bilder.
  • Begränsa antalet knappar och länkar. Klickbara knappar bör inte vara större än en fingertopp och se till att ha få, helst bara ett, budskap per utskick.
  • Använd en tydlig struktur och skriv kort. Rubriker ska vara tydliga och enkelt beskriva textens innehåll. Ta bort allt som inte är relevant. Det viktigaste först.
  • Typsnitt i rubriker som funkar i mobilen. Till skillnad från en datorskärm så passar versala rubriktypsnitt bättre i mobilen. 
  • Ett nyhetsbrev till alla enheter – genom att använda ”grid system” så skalas ditt nyhetsbrev proportionerligt ner till mobilen. Bredden på nyhetsbrevet bör vara 640 pixlar för exakt skalning till mobilskärmens 320 pixlar.
  • Enkel design - använd helst endast en kolumn med innehåll för att hålla designen så enkel, ren och tydlig som möjligt.
  • Designa för tjocka fingrar – gör klickbara ytor ganska stora och placera dem inte för nära varandra för att användaren inte ska råka klicka på fel ställen.

Gör det enkelt för läsaren att agera

Du vill förmodligen inte att ditt nyhetsbrev bara ska öppnas och läsas. Med största säkerhet vill du att mottagaren ska agera på något sätt genom att klicka, köpa, beställa eller kontakta dig. Detta kallas ”Call to Action” eller CTA. En CTA kan vara en bild, en text eller det vanligaste; en knapp.  Tänk på att använda tydlig text och grafik (färg, form och storlek) att här ska läsaren klicka för att utföra något. Det är mycket viktigt att landningssidan dit länken leder alltid måste vara relevant. Ha inte för många budskap i samma utskick, använd hellre länk eller knapp till samma landningssida på flera ställen i nyhetsbrevet. 

Även webben ska funka i mobilen

Din e-post ska förstås helst driva trafik till din webbplats. Tänk därför på att dina e-postmottagare kommer att klicka sig vidare till din webb även från mobilen. Din webbplats måste också fungera och se bra ut i mobilen. Detta gäller oavsett om du skickar e-post eller inte.

Tänk annorlunda när du gör B2B-utskick

Vid nyhetsbrev till andra företag bör du förhålla dig lite annorlunda till innehållet än om du gör utskick till konsumenter. Tänk på att inte vara för ”säljig”; en person i sin yrkesroll ser snabbt igenom om du bara vill sälja ditt företags produkter eller tjänster. Då riskerar du att snabbt hamna i papperskorgen. Bjud i stället på omvärldsinformation, trender och analyser som han eller hon har nytta av. Du visar då också att ditt företag har kompetens och koll på läget. Undvik floskler och var öppen, personlig och ärlig. Det gör faktiskt inte heller något om du är långrandig; är läsaren intresserad av det du vill berätta så avskräcker inte en lång text. Genom ingresser, tydliga rubriker och fetade ord förenklar du för läsaren. Använd också webbens möjligheter med fördjupningssidor och länkar till andra relevanta webbplatser i hög utsträckning.