Många använder sig av nyhetsbrev för att nå befintliga och potentiella kunder. Vissa vill få högre konverteringar, andra vill engagera sina kunder och en del vill bara nå ut med viktig information. Oavsett vad målet är så finns det en gemensam tråd som rimligen borde intressera alla och det är hur man kan veta att det man gör ger någon effekt.

Nedan är tre nyckeltal som kan vara bra att börja med. Därefter behövs naturligtvis djupare analyser av din särskilda målgrupp och deras beteende, men till en början kan du få ut mycket nyttig information genom att följa öppningsfrekvensen, klick-frekvensen och konverteringsgraden.

Prova vårt verktyg för nyhetsbrev. 300 utskick/månad kostnadsfritt.

Öppningsfrekvens
Öppningsfrekvensen säger dig hur många som ens öppnat ditt nyhetsbrev i sin inkorg. Här kan det vara intressant att fundera vidare på när det är som brevet har öppnats. Är det inom några timmar efter utskick så kanske det signalerar ett högt intresse i kontrast till att mottagaren har avvaktat några dagar med att läsa det, eller hur?

För att öka en öppningsfrekvens behöver du ta fram lockade rubriker på dina utskick som gör att mottagarna vill läsa mer. En låg öppningsfrekvens säger att du tyvärr inte lyckats intressera mottagaren tillräckligt. Det här är ditt första möte och din första chans att skapa intryck. Nyttja det väl!

Klick-frekvens
Klick-frekvensen säger dig hur många som har klickat på en eller flera länkar i ditt utskick, och berättar därför indirekt om en medveten aktivitet hos mottagaren. Du har lyckats med första steget; att skapa intresse. Nu återstår att se om du kan erbjuda relevant innehåll också. Dessa siffror kan variera beroende på vad du erbjuder i dina nyhetsbrev. För någon som erbjuder rabatterade priser eller särskilda erbjudanden så ser man ofta en högre klick-frekvens än för de som skickar ut brev där all information redan finns direkt i brevet.

Här kan du därför bara mäta dig själv mot vad som kan vara rimligt att förvänta sig för någon som erbjuder ungefär detsamma som du gör. Fundera på vad du kan arbeta med för typ av innehåll i breven som intresserar din läsare tillräckligt för att stanna, och som aktiverar tillräckligt för att läsaren ska vilka klicka vidare.

Konverteringsgraden
Här pratar vi om action. Konverteringsgrader är viktigast att hålla koll på ur affärssynpunkt eftersom det talet berättar hur många kunder du faktiskt har konverterat. Det behöver inte betyda faktisk inkomst alla gånger däremot, utan vad konverteringsgraden är beror på vad det är du mäter och vad du vill att läsaren ska göra. Ska den registrera sig för ett brev? Då räknas din konverteringsgrad utifrån hur många registreringar som skett. Vill du att de ska teckna för ett abonnemang? Då är det detta du ska räkna konverteringar på.

Se till att aktivera en bra konverteringsspårning i nyhetsbrevet via Google Analytics för att se vad det ger för resultat. Då är det enklare att göra bedömningar av vilka av era marknadsföringskanaler som är värda att lägga ner extra krut på och inte.