Att lägga ner lite extra tid på att optimera era nyhetsbrev är därför en absolut värd investering.

Här bjuder vi på nyttiga råd om hur du kan arbeta strategiskt för att på bästa sätt engagera dina prenumeranter i dina nyhetsbrev och få ut bäst ROI av din marknadsföring.

Sätt tydliga mål

Innan du börjar sätta i ordning ditt brev med text, bild och design så behöver du ha målet klart för dig. Vad vill du att ditt arbete ska leda till? Handlar det om att läsarna ska klicka sig vidare till någon särskild sida? Registrera sig för något? Köpa en tjänst eller vara? När du vet vad du vill att läsaren ska göra behöver du också kunna motivera vad det finns för nytta för läsaren att göra just detta.

Exempel på kundnytta kan vara att:

  • Tjäna mer pengar
  • Lära sig något
  • Bli först med något
  • Bespara onödiga utgifter
  • Bli bättre på något

Följ upp och mät effekterna

När du har mätt ett par nyhetsbrev kan du börja se skillnaderna, och du kan därefter anpassa och justera dina nyhetsbrev och dess innehåll när du ser vad som fungerar och inte. Men för att göra detta behöver du vara klar i vilka parametrar det är du vill mäta i, och se till att mäta från början. Annars är det omöjligt att se om du når önskat resultat eller inte. Exempel på sådant du kan mäta är:

  • Antal klick
  • Antal nya prenumeranter
  • Antal lästa brev
  • Antal registreringar
  • Antal köp

Det mesta kan du se i Palomas verktyg Postman, under avsnittet för statistik medan spårning av en del typer av konverteringar kan kräva att du även arbetar med Google Analytics.

Segmentera dina utskick mot rätt personer

Skickar du rätt sak till rätt person? För att lyckas med dina nyhetsbrev behöver du både definiera och förstå dina prenumeranter. Att skicka ”allt till alla” kommer troligen bara leda till frustration, irritation och ökade avprenumerationer. Inte bara kan det skada era relationer, utan det kommer även dra ner vinstmarginalen på er nedlagda tid. 

Om du till exempel har en pågående kampanj där ditt mål är att få prenumeranter på era damtidningar så är det inte nödvändigt att skicka ut brevet till alla som någonsin köpt en tidning av er. Här är det av större relevans att skicka ut brevet till de personer som prenumererat på dessa tidningar förr, de som kanske köper lösblad då och då, och även personer som visat intresse för liknande typer av tidningar.

På så sätt ökar ni relevansen i brevet och därmed också engagemanget hos era läsare, vilket i sig kommer visa utslag på er ROI. Men utöver ovan typ av segmentering finns naturligtvis ett flertal andra sätt man kan separera sina adresslistor på, som exempelvis ”tidigare köp”, ”intressen”, ”aktivitet”, ”ålder” m.m. under förutsättning att man har tillgång till dessa data.

Relevant innehåll med tydlig Call-to-action

Ta fram en hierarki på ditt innehåll i brevet och planera sedan innehållet utifrån mål, kundnytta, relevans för läsare och mottagargrupp. När du designar innehållet ska ha det viktigaste högst upp, för att fånga intresset – men samtidigt också ett fokus mot en tydlig CTA som läsaren ska kunna förstå snabbt.

Utan en stark CTA försvinner både mål och relevans för läsaren, så lägg tid på att utforma dessa små viktiga ord. Ett ”klicka här” räcker inte eftersom det inte förklarar för läsaren vad det finns för nytta med att göra det. Du behöver få in kundnyttan i din CTA.

Exempel på tydliga och starka Call-to-actions som förklarar kundnyttan kan vara:

  • Boka en billig resa
  • Ladda ner din individuella rapport
  • Få fler inspirationsartiklar
  • Skriv upp dig på VIP-listan
  • Anmäl dig för ett gratis-prov

Optimera för läsarens inkorg

Innan du skickar iväg ditt brev behöver du tänka igenom avsändarnamn, avsändaradress och ämnesraden i mailet. Dessa tre är mer relevanta för öppningsfrekvens på dina utskick än du kanske tror. Det namn som står som avsändare är troligen det första dina läsare kommer att se, följt av texten i ämnesraden. Nedan får du några bra tips att tänka på när det är dags att utforma dessa delar.

Avsändarnamnet

Vem som står som avsändare är viktigt. Det handlar delvis om att synas i mängden, samtidigt som läsaren måste känna tillit till den person eller företag som skickat brevet. Här behöver du fundera på vem dina läsare kommer att kunna relatera till hos er. Är det företagsnamnet som sådant, eller någon särskild person – så som er säljare, VD, receptionist eller kanske er Key Account Manager?

Avsändaradress

Läsarna ser din avsändaradress, och hur den ser ut säger en hel del om ditt företag. Den berättar till exempel om du är öppen för tvåvägskommunikation eller om du bara vill skjuta ut en massa information utan möjlighet att få svara. Använd ett namn i avsändaradressen som öppnar upp för att kunden ska kunna besvara mailet om denne önskar, så som info@foretaget.se eller kundtjanst@foretaget.se. Det här är en väg in för kunderna att komma i kontakt med er, där ni kan få värdefull respons och feedback, så se även till att besvara alla mail som inkommer på den adressen. Att sätta ett no-reply@foretaget.se kommer inte bara minska läsarens engagemang för er, utan det ger även ett generellt intryck av att ni är ointresserade av dialog.

Ämnesrad

Det finns inget facit som kan berätta om vilken text som kommer att fungera här eller inte. Det som fungerar för ett företag kan vara ineffektivt för ett annat, eftersom målgrupper kan vara så olika varandra. Använd dig av AB test för att prova dig fram kring vad som verkar intressera just din målgrupp.

* Källa: http://www.marketingsherpa.com/article/case-study/customer-communication-by-channel