Därför är Facebook rätt kanal

Många B2B företag skippar Facebook för sin marknadsföring, och ibland kanske det är ett klokt val. Men samtidigt så är alla beslutsfattare där ute människor, och av de människor vi har i världen så använder en väldigt stor del av dessa Facebook, där de gillar olika saker och delger information om sina intressen och sina yrkesliv. Detta ger dig som annonsör mycket bra förutsättningar att kunna ringa in din målgrupp väldigt specifikt.

Vad är en lead-annons?

Det är ett annonseringssätt som Facebook lanserade för att möta efterfrågan på enkla och säkra sätt för Facebook användare att kunna anmäla sitt intresse för att få information från företag. Det liknar därför den typ av formulär som många istället använder på sina hemsidor, bara det att det nu finns på Facebook också.

Som företag kan du anpassa formuläret så att det passar dig och din verksamhet, och du kan välja mellan öppna svarsalternativ eller flervalsalternativ, och det finns både standardiserade och anpassade fält att välja mellan.

Hur gör man?

  1. Gå till Power Editor och välj ”skapa kampanj”. Ange sedan ”leadgenerering” som målsättning. Det är det viktigaste du behöver tänka på för kampanjnivån.
  2. På Ad Set-nivå ska du sedan ange den målgrupp du vill nå ut till.
  3. På annonsnivån skapar du formuläret som användaren ska fylla i direkt på Facebook. Det här sparas sedan i ditt konto så att du kan återanvända det.
  4. Ange språk och namn för ditt formulär. Du kan även lägga till ett kontextkort som informerar om hur du kommer att behandla de insamlade uppgifterna enligt PUL. Det är ett bra sätt att reda ut eventuella frågetecken som kan finnas, och det ger ett proffsigt intryck av ditt företag.
  5. Ange sedan vilken information du önskar från användaren. Antingen förvalda fält eller så kan du lägga till egna frågor.
  6. Om du valde kontextkort som tillval så ska du nu skriva in informationen om PUL. Lägg in en länk från din webbsida som informerar om er sekretesspolicy. Därefter kan du även hänvisa din besökare att besöka din webbplats efter de har fyllt i formuläret.
  7. Skapa design för ditt kontextkort och skriv gärna i punktform vilka fördelar det finns med att registrera sig. Därefter granskar du och publicerar formuläret till annonsen. Skapa en bildannons för formuläret som ger de viktigaste skälen för användaren att skriva upp sig för nyhetsbrev. Exempelvis ”Ta del av unika erbjudanden” eller ”Få förhandsinformation” eller liknande.
  8. Nu kan du granska och ladda upp din nya kampanj från Power Editor till Ads Manager.

 

Hur får jag e-postadresserna?

Annonsen kommer att samla in alla e-postadresserna i ett Excel som du kan ladda ner och importera till din nyhetsbrevslista. Den kan du hämta via publiceringsverktyget för din sida, genom att välja ”formulär för leadannonser”. Det går även att ladda ner Excelldokumentet i Business Manager.

Kom ihåg att de endast lagras i 90 dagar, så ett gott tips är att du schemalägger ett automatiskt e-post som skickar rapporten till dig en gång i veckan eller en gång i månaden.