Detta innebär nya utmaningar för de företag som skickar ut sina nyhetsbrev via e-post. Det nya formatet kräver nya sätt att tänka på både design och innehåll.

Den mindre skärmen gör att man måste prioritera innehållet bättre för att det ska funka på kundernas iPhone,iPad, Android eller Windows mobile. Och det som funkar i en Smartphone funkar också på en större dator.

Här kan du läsa några tips för hur du kan göra e-postdesignen mer mobilvänlig och mer lättanvänd för dessa prenumeranter.

  1. Gör ett nyhetsbrev som passar alla enheter
    Hade du tid skulle du säkert skapa flera olika e-brev för att passa de olika mottagarnas förutsättningar. Detta skulle innebära att mottagaren skulle behöva klicka på sin version innan den kan öppnas. Detta är inte särskilt smidigt – och inte heller nödvändigt. Det är faktiskt ganska lätt att skapa en version som passar både desktop och mobila enheter.

    Detta kräver att du designar med en enkelhet och tydlighet som tillåter brevet att fungera i halva storleken, samtidigt som det inte ser otympligt ut i full storlek. En metod är att designa genom att använda ett ”grid system”. Många designers gör ändå detta i webbdesign, men det är lika viktigt i e-postdesign.

    Om dina designelement är gjorda enligt en ordentlig ”grid” så kommer proportionerna att skalas ner bra i förhållande till varandra.

    För att försäkra dig om att e-posten ska skalas ner och passa bredden på iPhoneskärmen så ska du också lägga till en kod i e-postens huvud som kallas Viewport Meta Tag. (För att lära dig mer om detta, hör av dig till Paloma).

  2. 640 delat i två – ett bra riktmärke
    Standardbredden för e-post har länge varit runt 600 pixlar och det verkar inte ändras framöver. För att vara mer specifik – iPhone har en bredd på 320 pixlar och eftersom iPhone just nu sätter standarden för smartphoneskärmar så är det lämpligt att designa din e-post till en bredd av 640 pixlar för att få en exakt skalning.

  3. Dela inte upp utrymmet för mycket
    Eftersom du endast har det smala utrymmet av 320 pixlar till förfogande så bör du inte dela upp det för mycket genom att lägga till kolumner eller lister i designen. Håll designen så enkel, ren och tydlig som möjligt. Hellre än att klämma in så mycket information som möjligt i toppen så ska du försöka få läsaren att automatiskt vilja bläddra vidare neråt. Du ska göra det intuitivt och självklart att vilja skrolla ner för att få mer information. En metod för att göra detta är att bunta ihop informationen i block som är lätta att scanna inom.

  4. Designa för tjocka fingrar
    Detta kanske är den viktigaste frågan för dagens e-postdesigners. Att planera för det utrymme som fingrarna ska kunna navigera i brevet – de klickbara områdena på skärmen. Apple föreslår en pixelyta av 29x44 för klickbara ytor. Men det är lika viktigt att det finns nog med utrymme mellan de klickbara ytorna så att man inte klickar på fel ställe. Någonstans runt 10 pixlar borde vara tillräckligt mellanrum för även tjocka och fumliga fingrar.

    Detta betyder att du kanske behöver göra större knappar och ge dem större mellanrum än vad du är van vid. Den där 29x44 knappen kommer att bli cirka 88 pixlar hög i mejlet med full storlek. Om du är typen som föredrar liten och småskalig grafik så blir det en utmaning för dig. Dessutom bör du hålla navigationsknapparna få till antalet för att få plats – fler än fyra riskerar att bli för tajt.

  5. Lär av barnboksförfattarna
    Vad gäller det skrivna innehållet i ditt e-postutskick så bör du även här tänka i termer av enkelhet. Barnböcker kan fungera som förebild – färre ord, kortare meningar, rakt på sak, och skrivet i ett tydligt och linjärt typsnitt utan krusiduller. Standardrekommendationen för mobiler är 14 punkter för brödtext och 30 punkter för rubriker. Och vad gäller rubriker – ju färre ord du använder desto bättre.

  6. Låt det inte stanna vid nyhetsbrev
    Ditt nyhetsbrev ska som bekant gärna driva trafik in till din webbsida. Många av dem som läser e-post i mobilen kommer att klicka vidare till din webb. Kom därför ihåg att även din webbsida bör se bra ut i mobilen för att du ska kunna bli konkurrenskraftig med den. Detta gäller oavsett om du skickar e-post eller inte. De flesta idéer som vi har presenterat här ovan gäller även för vanliga webbsidor, även om du kommer att arbeta i ett större format än 640 pixlar.