Men vad kommer då hända med den gamla hederliga e-posten? Kommer vi så småningom att överge den till förmån för statusuppdateringar på Facebook? Nej, troligen inte… 

Sociala medier och e-post fungerar på helt olika sätt.  Sociala medier erbjuder ett forum för konversation mellan vänner, bekanta eller flyktiga bekantskaper. Det är ett direkt, snabbt, flyktigt och interaktivt medium.

Ett inlägg på till exempel Facebook eller Twitter kommer hela tiden att halka ner i takt med att nya inlägg trillar in. Om du twittrar på morgonen och din kund loggar in på kvällen så är risken stor att den kommer att missa ditt inlägg.

E-post, å andra sidan, erbjuder kontakt på en mer personlig nivå. När någon öppnar ditt mejl så får du på sätt och vis en liten privat stund av hennes tid. Du har hennes odelade uppmärksamhet. Och ditt e-postnyhetsbrev har också en större beständighet då läsarna kan gå tillbaka och titta på gamla meddelanden i inboxen.

Många använder till och med inboxen som ett slags arkiv där man söker efter gamla nyheter eller dokument. Och om du arkiverar dina e-postkampanjer på en webbsida, så kan det innehållet leva för alltid. Detta ger dig och ditt företag hög trovärdighet.

Det finns alltså stora fördelar med båda sätten att kommunicera med sina kunder. Sociala medier handlar om att dela innehåll och engagera sig i konversationer. Med e-postmarknadsföring kan du ta dessa konversationer och de kontakter du bygger, till nästa nivå i ditt relationsskapande.

Nedan ser du några tips på hur du kan kombinera sociala medier och e-post för att uppnå bästa möjliga relation med dina kunder på nätet.  

  1. Var där dina kunder är. Du har ingen aning om hur dina kunder använder sociala medier om du inte testar dig fram. Olika människor har olika sätt att inhämta sin dagliga dos av nyheter eller annan information. Miljontals människor tycker om att få ett konstant Twitterflöde. Andra föredrar inlägg på Facebook. Den mer professionellt inriktade kanske hellre använder LinkedIn. Ytterligare några prenumererar på nyhetsbrev. När du vet var dina kunder finns så är det lättare att fånga dem.
  2. Använd din e-postlista för att stärka din närvaro på de sociala medierna. Din e-postlista erbjuder en ypperlig möjlighet för att sätta snöbollen i rullning på de sociala medierna. Använd den för att kickstarta din sociala mediekarriär genom att bjuda in alla dina prenumeranter att följa dig på Twitter och uppmuntra dem att gilla dig på Facebook. Dessa kommer sedan hjälpa dig att få din boll i rullning. Men hur får du blivande kunder att intressera sig för dig? På samma sätt som med e-postmarknadsföring: genom värdefullt, relevant och intressant innehåll.
  3. Återanvänd innehållet från dina nyhetsbrev. Innehållet regerar fortfarande. Det gäller i högsta grad även sociala medier. Men lugn, du behöver inte ägna merparten av dagen åt att skriva uppdateringar. Använd i stället små delar av artiklar som de redan har gjort för ditt nyhetsbrev. Se detta som ”mikroinnehåll”. Ett litet tips, en idé eller dela en artikel du tycker är intressant. En liten aptitretare och en länk till dina arkiverade nyhetsbrev är allt som krävs för att komma igång.
  4. Använd sociala medier som satelliter till din hemsida. Om webbsidan är ditt nav eller ”högkvarter” på nätet – se dina sociala medier som satelliter till webbsidan. När du gör ett inlägg i de sociala medierna, så till att inkludera länkar tillbaka till din webbsida, ditt nyhetsbrev eller din blogg. Där kan intresserade lära sig mer om ditt företag. Sedan kan du engagera potentiella kunder på ett djupare plan utanför alla de distraktionsmoment som finns i den sociala medievärlden.
  5. Missa inte chansen att be om e-postadresser. Använd din epostlista för att utveckla din närvaro bland de sociala mediesajterna och använd sedan din närvaro för att locka andra att anmäla sig till ditt nyhetsbrev. Lägg in en länk till ditt prenumerationsformulär på alla dina kanaler. Twittra om dina nyhetsbrevsartiklar, och länka till ditt nyhetsbrevsarkiv där de lätt kan anmäla sig.