Ämnesraden

Lärdom 1:
Ämnesraden och avsändare är det som har störst påverkan på om ditt nyhetsbrev blir läst eller ej.

Jag öppnade brevet. I min mejlklient har jag valt att ha förinställningen att inte öppna bilder i ett mejl automatiskt. Då ser brevet ut så här:

Nyhetsbrev utan bilder

Jag letade och letade efter artikeln. Eftersom jag vet att jag har en småbarns/entreprenörsmosig hjärna så letade jag flera gånger. Ingen artikel om kritik på nätet. Min första tanke var att kan Telia verkligen missat korrekturet så grovt att de har en ämnesrad som hänvisar till en artikel som inte finns. Men så slog det mig. Bilderna! Jag hämtade bilderna i mejlet och då:

Nyhetsbrev med bilder

Telia hade alltså lagt hela ingressen till artikeln i en bild.

Lärdom 2.

Ha aldrig viktig information i bilder. Budskapet måste gå fram utan bilder. Det Telia kunde gjort om de ändå valt lösningen med bilder var att de kunde haft en Alt-text Då hade det sett ut så här (eget fix i Photoshop):

Undvik viktig information i bilder

Då hade texten länkat direkt till artikeln och inga missförstånd hade uppstått.

Här är några snabba tips kring bilder och nyhetsbrev:

  1. Gör brevet utan bilder först.
  2. Addera bilder och Alt-texter, hjälper även synskadade som får nyhetsbrevet uppläst.
  3. Använd inte Alt-texter på dekorativa element.
  4. Tänk på att Alt-texten måste locka till läsning och berätta vad man inte ser.
  5. för att designen ska hålla oavsett om bilderna syns eller inte, ska du se till att du anger bredd och höjd på bilderna.
  6. Testa även hur brevet ser ut i mobilen. Tex genom ett klienttest.
  7. Lägg aldrig avregistreringslänken i en bild.