Beroende på var du har för tidigare erfarenheter så kan rapporten antingen bli omvälvande eller också är det något som du har försökt att hävda för din omvärld i åratal.

De sociala mediernas gryning

Webbstrategen, Jeremiah Owyang hävdade redan 2009 att e-post var ”det första och största sociala nätverket”HostPapa infographic  visar att striden mellan nyhetsbrev och social media var i fullt raseri redan 2012.

Nyligen vann också nyhetsbrev tre av fem ronder i en uppgörelse som i ”Hospitality Net” titulerades ”Email vs. Social Media – which one deserves your marketing dollar?”.

Och McKinsey-rapporten ger nytt blod till debatten. Dess skribenter Nora Aufreiter, Julien Boudet och Vivian Weng ger tre tips till dem som vill marknadsföra sig vianyhetsbrev. Ett av dem är att ”fokusera på resan, inte på klickningen” och skribenterna fortsätter ”skräddarsydda landningssidor (dit användaren blir skickad direkt efter ett klick) kan öka konversationsnivån med mer än 25 procent. Och glöm inte mobilen! Nästan 45 procent av all reklam-mejl öppnas i dag via mobilen”.

”Men akta er för att avfärda mobilsurfarna alltför lättvindigt”, visar McKinsey-rapporten.

”Google hävdar att 61 procent av användarna inte kommer att återvända till en mobilsajt som man hade svårigheter att nå fram till. Och ännu värre: 40 procent gick direkt till en konkurrents webbsida i stället.”

Det verkar som om man inte bara ska tänka ett varv extra när det gäller social media vs nyhetsbrev. Ägna gärna även en tanke åt de mobila surfarna och mobilanpassning av landningssidorna.

Detta är en översättning av följande artikel: Entrepreneur.com, januari 2014.

Läs hela artikeln på engelska på McKinseys webb här